Rzeszów aspiruje do miana inteligentnego miasta i chce wdrożyć technologię 5G, która ma umożliwić kursowanie autonomicznego autobusu

W tej sprawie miasto podpisało list intencyjny na dostarczenie sieci 5G z firmami Exatel i Fibrain. Ta pierwsza jest jednym z największych polskich operatorów telekomunikacyjnych i dostawcą zaawansowanych usług cyberbezpieczeństwa. Druga specjalizuje się budowie infrastruktury sieciowej.

Autonomiczny autobus

Rzeszowskie 5G będzie miało kilka projektów. Pierwszy to autonomiczny autobus. Będzie woził rzeszowian na trasie między Dworcem Lokalnym a Dworcem Głównym PKP m.in. ulicami Jabłońskiego, Grottgera i Asnyka.

Pojazdy autonomiczne wymagają sieci o szczególnych parametrach – musi ona być niezawodna, elastyczna, o krótkim czasie opóźnienia i zawsze dostępna. Żeby pojazd mógł poruszać się samodzielnie i bezpiecznie po drogach publicznych, musi wykorzystywać m.in. komunikację V2X (ang. vehicle to everything). Za jej pomocą zbiera on informacje o trasie, innych uczestnikach ruchu drogowego oraz wysyła dane diagnostyczne i kontrolne do systemu zarządzania ruchem.

Jedną z zalet autonomicznego autobusu jest bezpieczeństwo. Na przykład pojazd sam będzie reagował na wypadki i informował służby ratownicze i inne pojazdy autonomiczne. Tego typu transport sprawdzi się w warunkach miejskich. Ważna jest tu sprawna organizacja ruchu. Ponadto znaczenie ma efektywność zużycia paliwa, wpływ na środowisko, a koszt błędu ludzkiego jest wysoki – czytamy w informacji prasowej firmy Exatel.

Miasto w awangardzie technologicznej

– Chcemy, żeby Rzeszów był w awangardzie technologicznej polskich miast. Już dziś korzystamy ze wszystkich technologii szerokopasmowych sieciowych od WiMAX do LTE. Jednak projekty tak ambitne, jak smart city, czy autonomiczne pojazdy wymagają komunikacji nowej generacji, czyli 5G – mówi prezydent Rzeszowa Tadeusz Ferenc.

Dyrektor biura architektury i planowania sieci w Exatel Michał Szczęsny zwraca uwagę, że pojazdy autonomiczne potrzebują do bezpiecznego funkcjonowania niezawodnej i rozbudowanej bezprzewodowej sieci łączności mobilnej. – W związku z tym zaprojektowaliśmy rozwiązanie bazujące już na technologii 5G, które zapewni odpowiednią niezawodność i minimalne opóźnienia do poprawnego działania pojazdów autonomicznych. Te wymagane parametry zagwarantuje, oprócz samych elementów składowych standardu 5G, infrastruktura dostępowa składająca się ze stacji bazowych typu „zero site”, czyli zintegrowanych z infrastrukturą miasta, jak latarnie, słupy energetyczne czy studzienki kanalizacyjne.

Według członka zarządu Fibrain Marcina Słowika 5G to nie tylko szybki internet i nieograniczony dostęp do jego zasobów. Sieć 5G to ekosystem, w którym aktorami będą najróżniejsze urządzenia, których istnienie ciężko sobie teraz wyobrazić.

Ambitne plany

Mówi się o tym, że do 2022 roku w sieci będzie ponad 50 mld urządzeń. Zaś na każde gospodarstwo domowe będzie przypadać około 500 urządzeń. Będą one na bieżąco monitorować, śledzić, analizować i optymalizować nasze codzienne czynności. Ten ekosystem zrewolucjonizuje, nie tylko takie przyziemne sprawy jak administrację, czy podatki. Przyczyni się także do znacznej poprawy jakości życia poprzez takie usługi jak e-zdrowie oraz bezpieczeństwo życia.

– Sieć 5G już dawno została okrzyknięta rewolucją, niektórzy porównują to nawet do wynalezienia czcionki przez Johannesa Gutenberga w 1440 roku. Cieszę się, że pierwsza taka sieć w Polsce powstanie właśnie u nas w Rzeszowie, w stolicy innowacji – zaznacza Słowik.

W dalszej przyszłości miasto będzie chciało wdrożyć m.in. autonomiczne drony monitorujące bezpieczeństwo obywateli. Do tego szybki dostęp do internetu w środkach komunikacji, systemy wzbogaconej rzeczywistości (AR) i wirtualnej rzeczywistości dla mieszkańców i turystów.