Gdy rozwiązywaliśmy tę zagadkę, na każdym kroku sprawdzaliśmy, kto jest na którym brzegu, czy ruch został wykonany sensownie i co nam dał. Mimo że odrzuciliśmy stany kończące grę, to i tak sprawdzaliśmy, czy czasem lis nie zostanie sam na sam z zającem, prawda?
Sztuczna inteligencja tego nie robi. Ona przechodzi do pierwszej możliwej kombinacji. Najlepiej pokazuje to pierwszy ruch, z kombinacji nr 1 do kombinacji nr 2:
Jak o tym ruchu myśli człowiek? „Trzeba przeprawić pasterza z królikiem, bo wtedy lis i marchew zostaną na lewym brzegu i nikt nikogo nie zje”.
Jak o tym ruchu „myśli” sztuczna inteligencja? „Mogę przenieść naraz dwa ładunki, w tym zawsze pasterza. Muszę więc przejść do takiej kombinacji, w której dwa elementy są w stanie P, a reszta w stanie L. Jedyna z możliwych kombinacji to nr 2”.
Gdybyśmy umieli wytłumaczyć, jak „myśli” SI, to tak by to mniej więcej wyglądało. Sztuczna inteligencja nie sprawdza, czy lis zje zająca, bo takie stany już odrzuciliśmy. Żaden z tych stanów, które zostały, nie kończy gry. A my, ludzie, wciąż sprawdzamy konsekwencje ruchu.
Oczywiście używamy cudzysłowu, bo tak naprawdę SI nie myśli. Wykonuje pewne zadania zgodnie z instrukcją, tyle że my chcemy wytłumaczyć, jak to robi, porównując to do działania człowieka.
Przyznajmy, że „myślenie” sztucznej inteligencji jest całkiem inne od myślenia człowieka. Warto poznać kilka ważnych terminów, których użyliśmy do opisania rozwiązania zagadki:
Kombinacje
To wszystkie możliwe ustawienia elementów, czyli sytuacje, które mogą wystąpić w grze. W naszej zagadce kombinacjami były ułożenia elementów względem rzeki. Jeśli problemem jest przejazd z miejsca A do miejsca B, to kombinacjami mogą być lokalizacje A, B i np. te, obok których chcemy przejechać.
Przejścia
Przejście to bezpośrednie połączenie między kombinacjami. W zagadce przejściem był ruch z kombinacji nr 1 do kombinacji nr 2, czyli przepłynięcie pasterza i zająca na prawy brzeg. Wszystkie ruchy od startu do mety to droga.