Asystentka głosowa Alexa odpowiada na pytania Brytyjczyków dotyczące zdrowia
Właściciel asystentki, firma Amazon zawarła w tej sprawie umowę z brytyjskim ministerstwem zdrowia.
Alexa została zintegrowana z bazą wiedzy dostępną na stronach internetowych National Health Service. Kiedy więc Brytyjczyk zapyta Alexę: „Jakie są symptomy grypy?” ona udzieli odpowiednich informacji, porad i wskazówek.
Kiedy będzie odczuwał jakieś dolegliwości, może – zamiast biec do lekarza – poradzić się Alexy. „Boli mnie brzuch” – może się na przykład poskarżyć swojej asystentce. A ona powie: „Bardzo przykro mi to słyszeć. Czy mógłbyś odpowiedzieć mi na kilka pytań? W którym miejscu cię boli? Od kiedy? Jak mocno? Czy to ból stały czy rwący?” A po chwili stwierdzi: „To mi wygląda na lekką niestrawność. Wystarczą krople żołądkowe i krótka dieta.” W ten sposób Brytyjczyk nie będzie zawracał głowy lekarzowi. Chyba że Alexa będzie miała wątpliwości lub oceni symptomy jako poważne – wtedy sama skieruje go do lekarza.
Asystentka ma skrócić kolejki do lekarzy
To już druga inteligentna asystentka głosowa w brytyjskim resorcie zdrowia; obywatele UK już od pewnego czasu mogą korzystać z Babylon – aplikacji SI, która także potrafi odpowiadać na pytania dotyczące stanu ich zdrowia.
Zalety są duże. Po pierwsze może to znacznie odciążyć zapracowanych lekarzy i nieco rozluźnić przychodnie. Duża część pacjentów zgłasza się do nich niepotrzebnie, na wszelki wypadek, zajmując miejsce i czas tym, którzy naprawdę potrzebują konsultacji lekarza. Asystent głosowy jest też nieocenioną pomocą dla osób starszych, z niepełnosprawnościami, niewidomych – wszystkich tych, dla których nie tylko dotarcie do lekarza, ale także wygooglowanie informacji medycznych w internecie stanowi trudność.
Brytyjczycy od 70 lat cieszą się dostępem do bezpłatnej opieki medycznej; ci, którzy płacą podatki oczywiście. Jednak dwa pokolenia temu sytuacja wyglądała o tyle inaczej, że obywateli kraju było 50 milionów, a nie 66 mln, jak teraz i żyli do 60. roku życia, a nie do 80. Co gorsza przeciętny Anglik chodzi do lekarza aż sześć razy w roku, dwa razy częściej niż jeszcze dekadę temu. System pęka w szwach.
Ąplikacje nie zastąpią lekarzy
Są jednak pewne obawy. Czy inteligentni asystenci głosowi nie przyczynią się do tego, że ludzie przesadzą w drugą stronę i przestaną zgłaszać się do lekarza nawet wtedy, kiedy będą tego naprawdę potrzebować? Ani Alexa, ani Babylon, ani inne inteligentne apki takie jak Ada, Your.MD, and Dr. AI nie zastępują dogłębnej rozmowy z dobrym specjalistą.
Rząd brytyjski zobowiązał więc Naczelną Radę Lekarską do przeprowadzenia badań stwierdzających, czy takie rozwiązanie jest na pewno bezpieczne. Rada wydała w tej sprawie kilka dni temu oświadczenie:
„Pomysł jest z pewnością bardzo interesujący – pisze prof. Helen Stokes-Lampard, szefowa rady. – Pacjenci będą mogli się dowiedzieć, jakiej faktycznie pomocy potrzebują, zanim niepotrzebnie trafią do lekarza. Jest to istotne zwłaszcza przy lekkich dolegliwościach, takich jak przeziębienie czy kaszel, które rzadko kiedy wymagają wizyty lekarskiej, a jedynie – krótkiej kuracji w domu.”
Zwraca jednak uwagę na to, że nie wszystkich pacjentów stać będzie na takie urządzenie jak Alexa i nie wszyscy będą umieli z niego korzystać. A to oznacza pogłębienie nierówności i cyfrowe wykluczenie części pacjentów.
„To narzędzie może być wspaniałe, o ile tylko będzie właściwie używane. (…)Ale musimy być ostrożni, żeby tym sposobem nie stworzyć „cyfrowej przepaści” pomiędzy tymi, którzy mogą i potrafią jej używać i tymi, którzy mają z tym kłopot” – dodaje Stokes-Lampard.
Czy dane o stanie zdrowia są bezpieczne?
Pytanie o bezpieczeństwo naszych danych, jest pytaniem, które ciśnie się na usta zwłaszcza w kontekście Amazona. Wiadomo, że pracownicy firmy śledzą niektóre rozmowy użytkowników Alexy, żeby udoskonalać oprogramowanie. Więc czy dane medyczne powierzone Alexie – te najbardziej wrażliwe z wrażliwych – będą bezpieczne? Przedstawiciele Amazona zapewniają, że będą ściśle poufne i że każdy będzie mógł własne dane w dowolnym momencie wykasować.