• Polska strategia rozwoju sztucznej inteligencji trafiła do konsultacji społecznych
  • Jesienią poznamy strategie Holandii, Austrii i Irlandii
  • Pod koniec roku swoje strategie SI opublikują Chorwacja, Cypr, Węgry, Słowenia i Hiszpania

Pierwsza wersja „Polityki rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce na lata 2019-2027” ujrzała światło dzienne. Dziś rozpoczynają się konsultacje społeczne dokumentu. Wszystkie osoby zainteresowane wprowadzeniem zmian w projekcie lub uzupełnieniem go dodatkowymi danymi mogą przesyłać Ministerstwu Cyfryzacji swoje propozycje wraz z uzasadnieniem do 9 września.

Narodowe strategie SI państw członkowskich Unii Europejskiej miały być przygotowane do połowy tego roku. Ich sformułowanie zalecono w komunikacie Komisji Europejskiej z 2018 roku pt. „Artificial Inteligence for Europe” w sprawie unijnej strategii SI. Do respektowania terminu zachęcał „skoordynowany plan Komisji Europejskiej w sprawie sztucznej inteligencji” z grudnia ubiegłego roku. Krajowe plany uznano w nim za kluczowe do lepszego wykorzystania europejskiego potencjału SI. Kilka państw potrzebuje jednak więcej czasu – ustalił EU Observer.

Trzy resorty pracują nad strategią dla Polski

W naszym kraju tematyką SI zajmują się trzy ministerstwa:

  • Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii,
  • Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego,
  • Ministerstwo Cyfryzacji.

Polska do przygotowywania krajowej strategii SI zabrała się intensywnie wiosną ubiegłego roku. Ministerstwo Cyfryzacji, współpracując z MNiSW oraz MPiT w kwietniu 2018 roku zainicjowało pracę grupy środowisk zainteresowanych rozwojem sztucznej inteligencji w Polsce. Zespół w listopadzie zeszłego roku przygotował raport w formie założeń wraz z rekomendacjami na temat przyszłości tej dziedziny w naszym kraju, zwany mniej oficjalnie Białą Księgą.

W maju bieżącego roku wicepremier Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego przewidywał w rozmowie z naszym portalem, że krajowa strategia SI ujrzy światło dzienne w niedługim czasie po eurowyborach. Koncepcja dla tej strategii została również przygotowana przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a podobna przez MPiT. Od dziś możemy się zapoznać z pierwszą wersją „Polityki rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce na lata 2019-2027”.

Kto się spóźni?

Francja przyjęła swoją strategię w marcu ubiegłego roku i konsekwentnie ją realizuje. Wielka Brytania, która ma opuścić Unię, swój plan na rozwój SI przedstawiła w kwietniu poprzedniego roku. Niemcy stosują się do swej strategii od listopada 2018 roku, podobnie Szwecja i Finlandia.

Niektóre kraje (Dania, Belgia, Luksemburg, Holandia, Irlandia i Norwegia) włączają działania związane z sztuczną inteligencją do szerszej polityki digitalizacji.

Jak wylicza EU Observer, nie wiadomo, na jakim etapie są Bułgaria i Grecja.

Pod koniec 2019 roku swoje narodowe strategie sztucznej inteligencji mają opublikować Chorwacja, Cypr, Węgry, Słowenia i Hiszpania. Jesienią mają to zrobić Holandia, Austria i Irlandia. Dyplomaci spóźniających się krajów tłumaczą, że SI będzie obecna w prawie wszystkich sektorach gospodarki, dlatego konsultacje branżowe zajmują dużo czasu.

Włosi, mimo że przyspieszyli, też nie zdążą. Ich Biała Księga zatytułowana „Sztuczna inteligencja: w służbie obywateli” – opublikowana w marcu 2018 roku jest najważniejszym dokumentem związanym ze sztuczną inteligencją opracowanym do tej pory przez włoski rząd. W maju 2019 roku grupa ekspertów ukończyła projekt „Propozycje włoskiej strategii SI”. Ma być opracowany do końca roku.

Pośpiech niepotrzebny

Dla nowej przewodniczącej Komisji Europejskiej rozwój i inwestycje w SI są jednym z priorytetów. Ursula von der Leyen chce w trakcie pierwszych 100 dni swojego urzędowania dopracować unijną legislację związaną z nowymi technologiami i etyką.

Co jest celem „Polityki rozwoju sztucznej inteligencji w Polsce na lata 2019-2027″?

Robert Kroplewski (Ministerstwo Cyfryzacji): Chcemy, aby w rozwiązaniach z dziedziny SI było więcej polskich patentów, tak by do 2025 r. w Polsce powstało 700 firm wytwarzających SI. Chcielibyśmy również wesprzeć naukę nowymi zamówieniami projektów długoterminowych. Na początku najważniejsze jest stworzenie ekosystemu instytucji i procesów – wszystko przy jednoczesnym wspieraniu autonomii człowieka wobec maszyn cyfrowych oraz gwarancji uczciwej konkurencji wobec modeli gospodarki platformowej.