Kredyt z banku w pół godziny dzięki biometrii? To możliwe. W banku Citi Handlowym można starać się o kredyt poprzez weryfikację za pomocą kamery umieszczonej w smartfonie czy komputerze

Cały proces można przeprowadzić bez wychodzenia z domu, w dowolnie wybranym czasie, bez konieczności wizyty w oddziale czy umawiania wizyty kuriera.

Wniosek z selfie

Wnioskowanie o kredyt składa się z trzech etapów. Najpierw trzeba wypełnić wniosek i można do tego użyć dowolnego urządzenia podłączonego do internetu. Nie ma potrzeby instalowania żadnych aplikacji.

W drugim kroku zdalnie potwierdzana jest tożsamość osoby składającej wniosek. System prosi klienta o zrobienie zdjęcia swojego dowodu osobistego oraz zdjęcia swojej twarzy. Dzięki biometrii bank będzie mógł potwierdzić nie tylko zgodność selfie ze zdjęciem z dokumentu, ale też autentyczność dowodu i selfie. Oznacza to, że automatycznie system będzie mógł rozpoznać czy na zdjęciu był żywy człowiek, czy był to np. skan.

Potwierdzenie zgodności dowodu osobistego odbywa się w czasie rzeczywistym, nie jest więc możliwa późniejsza autoryzacja. Ponadto system wykryje, jeśli ktoś będzie chciał użyć np. zeskanowanego dowodu.

Ostatnim etapem wnioskowania o kredyt jest automatyczna weryfikacja dochodu. Tu warunkiem jest, by zaświadczenia o dochodach były w formacie pdf.

System lepszy od ludzkiego oka

– Nowa usługa uwzględnia takie funkcjonalności jak OCR, czyli technologia czytania danych, w tym przypadku z dowodów osobistych. (…) Pozytywna weryfikacja na wszystkich etapach pozwala potwierdzić tożsamość klienta ubiegającego się o kredyt – tłumaczy Sabina Zielińska, dyrektor Departamentu Rozwoju i Optymalizacji Biznesu Citi Handlowy.

Jak dodaje, rozwiązanie przeszło wewnętrzne testy. – Jest postrzegane jako bezpieczniejsze i skuteczniejsze niż ludzkie oko – zapewnia Zielińska.

Bank chwali się, że jest pierwszą instytucją w Polsce, która włączyła biometrię w proces udzielania kredytów.

Wdrożenie innowacji było możliwe dzięki współpracy banku z dwoma fintechami, których rozwiązania umożliwiają automatyczną weryfikację dochodu oraz zdalne potwierdzanie tożsamości.

Citi Handlowy nie chciał zdradzić jakie firmy wzięły udział w stworzeniu projektu. Poinformował jedynie, że innowacyjne technologie są oparte o algorytmy i uczenie maszynowe.

Aktualnie z procesu wideoweryfikacji można skorzystać na stronie banku. Wkrótce pojawi się taka możliwość również u partnerów sprzedających produkty Citi.

Ponadto równolegle do wykorzystania procesu biometrycznego dla produktów kredytowych bank pracuje nad technologicznym wdrożeniem podobnego rozwiązania dla kont osobistych. Na to klienci poczekają jednak jeszcze około rok.

SI najlepsza w olbrzymich bazach danych

To nie pierwsza przygoda banku z SI. Citi Handlowy wykorzystuje już rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję m.in. w działaniach cross-sell.

– Dzięki analizie zachowań klientów bank może przedstawić im najbardziej dopasowane do ich potrzeb oferty. Modele uczenia maszynowego pomagają nam również zdefiniować skłonność klienta do inwestowania oraz prognozowania ryzyka odejścia klienta, a także oferowania nowych produktów kredytowych – zauważa Sabina Zielińska z Citi.

Jednym z rozwiązań z obszaru SI w banku jest też identyfikacja w czasie rzeczywistym potrzeb klienta podczas kontaktu z infolinią bankową Citiphone. Dla przykładu, jeśli klient chciał zapłacić kartą debetową, ale transakcja przewyższała jego limit dzienny – kiedy dzwoni do Citiphone, system automatycznie identyfikuje, że klient mógł napotkać trudności z limitem dziennym i przekierowuje do automatycznej usługi „Podnieś czasowo swój limit”.

– To rozwiązanie, to połączenie SI z zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi: środowisko big data daje nam możliwość procesowania w czasie rzeczywistym olbrzymich ilości danych dzięki zaawansowanym algorytmom. Dużym obszarem pozwalającym na wykorzystanie sztucznej inteligencji jest przeciwdziałanie praniu brudnych pieniędzy. Dzięki algorytmom systemy są w stanie na bieżąco blokować podejrzane transakcje – podsumowuje Zielińska.