Algorytm AlphaStar osiągnął właśnie poziom mistrzowski w rankingu graczy w StarCraft II. Oznacza to, że jest już lepszy niż 99,8 proc. graczy

StarCraft II od studia Blizzard to gra strategicznych czasu rzeczywistego – jedna z najpopularniejszych gier e-sportowych. Ma własny system rankingowy, turnieje SCII odbywają się na całym świecie, a nagrody za zwycięstwo są liczone w setkach tysięcy dolarów.

Fabuła gry toczy się wokół konfliktu trzech frakcji: terran, zergów i protossów. Rozgrywka sprowadza się do zdobywania zasobów i umiejętnego wykorzystania ich do rozwoju infrastruktury i armii oraz do prowadzenia potyczek.

Uważa się ją za bardzo trudną do opanowania przez komputery. Jest niezwykle złożoną grą o niepełnej informacji – to znaczy, że gracze nie mają kompletnej wiedzy na temat przebiegu rozgrywki. W każdej sekundzie gracz może podjąć tysiące decyzji, z których każda może mieć ogromny wpływ na dalsze losy potyczki.

W 2016 roku związana z Google firma DeepMind zaczęła prace nad sztuczną inteligencją, która byłaby w stanie podołać wyzwaniu. W efekcie powstał AlphaStar – algorytm, który w grudniu zeszłego roku wygrał turniej przeciwko dwóm profesjonalnymi graczom – Grzegorzowi „MaNie” Kominczowi i jego koledze z zespołu Dario „TLO” Wünschowi.

Od kiedy komputery opanowały go, szachy i pokera, to właśnie StarCraft był uznany za kolejne wielkie wyzwanie dla SI 

David Silver, DeepMind

To był dopiero początek – prace nad udoskonaleniem AlphaStar trwały. W lipcu DeepMind ogłosiło, że SI weźmie udział w publicznych rozgrywkach rankingowych na platformie Battle.net. Blizzard, twórca gry, umożliwił graczom wybór, czy chcą trafić na sztuczną inteligencję jako przeciwnika.

AlphaStar brał udział tylko w meczach jeden na jeden i mógł grać dowolną frakcją. Algorytm miał taki sam wgląd w mapę jak ludzki zawodnik (w jednym momencie widział tylko jej wycinek), a liczba akcji na minutę (APM), które mógł wykonać, została sztucznie ograniczona do bardziej ludzkiego poziomu.

DeepMind na łamach czasopisma „Nature” właśnie ogłosiło wynik tego eksperymentu. Mimo ograniczeń AlphaStar osiągnął w publicznych rozgrywkach poziom arcymistrzowski (Grandmaster), co oznacza, że jest lepszy od 99,8 proc. graczy notowanych w rankingu.

„Historia rozwoju sztucznej inteligencji jest znaczona kamieniami milowymi w postaci osiągnięć na polu gier. Od kiedy komputery opanowały go, szachypokera, to właśnie StarCraft był uznany za kolejne wielkie wyzwanie – mówi David Silver z DeepMind w komunikacie prasowym. „Złożoność gry jest znacznie większa niż w przypadku szachów, bo gracze kontrolują setki jednostek; większa niż w go, bo przy każdym ruchu jest 1026 możliwości; gracze mają mniej informacji o przeciwniku niż w przypadku pokera” – dodaje.

„Kto” następny?