Światowa Organizacja Zdrowia przekazuje podstawowe informacje o koronawirusie za pośrednictwem należącego do Facebooka popularnego komunikatora

W miarę rozprzestrzeniania się pandemii koronawirusa ludzie na całym świecie zwracają się do Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization) w celu uzyskania oficjalnych informacji i porad zdrowotnych. WHO postanowiła odpowiedzieć na te apele chatbotem informacyjnym. – Nowa usługa, z której można korzystać bezpłatnie, została zaprojektowana w celu udzielania odpowiedzi na pytania opinii publicznej dotyczące koronawirusa oraz szybkich, wiarygodnych i oficjalnych informacji 24 godziny na dobę na całym świecie. Ma służyć również przedstawicielom władz, dostarczając rzetelnych informacji i raportów o stanie walki z koronawirusem – czytamy na stronie WHO.

Aby dotrzeć możliwie do jak największej liczby osób Organizacja postanowiła wraz z WhatsApp i Facebookiem, uruchomić usługę w formie chatbota, aby informować użytkowników aplikacji o tym jak chronić się przed koronawirusem. Aby skorzystać z tej usługi należy po uruchomieniu aplikacji WhatsApp wpisać w kontaktach numer +41 79 893 1892. Następnie niezależnie od wstępnego opisu kontakt zaktualizuje swój awatar na dobrze znane logo WHO. Następnie wystarczy wpisać cyfrę od 1 do 8 opisującą wybrany przez WHO problem.

Tak wygląda chatbot WHO na ekranie smartfona

Chatbot ten jest prostym programem, nie odpowiadającym nawet na podstawowe pytania. Jedynie udostępnia najważniejsze informacje, telefony i kontakty mogące pomóc użytkownikom w znalezieniu wsparcia. Podaje też znane z mediów i sieci treści o tym jak chronić się przed zarażeniem, jakie stosować metody, czego się wystrzegać. Celem tej łatwej w obsłudze usługi jest szybkie przesyłanie wiadomości bezpośrednio w ręce osób, które jej potrzebują. Dzięki zasięgom WhatsApp i Facebooka informacje na temat koronawirusa mogą dotrzeć nawet do 2 miliardów ludzi. Jak można przeczytać na stronie WHO, usługa zapewnia również najnowsze raporty w czasie rzeczywistym, aby pomóc rządowym decydentom chronić zdrowie populacji.

WHO Health Alert został opracowany we współpracy z Praekelt.org, przy użyciu technologii uczenia maszynowego Turn. Usługa będzie codziennie aktualizowana o najnowsze informacje. Początkowo zostanie uruchomiona w języku angielskim, ale w najbliższych tygodniach będzie dostępna we wszystkich sześciu językach ONZ (angielski, arabski, chiński, francuski, rosyjski i hiszpański).

Warto dodać, że WhatsApp uruchomił też specjalną stronę poświęconą koronawirusowi. WhatsApp Coronavirus Information Hub na whatsapp.com/coronavirus ma zapewnić proste, praktyczne wytyczne dla pracowników służby zdrowia, nauczycieli, liderów społeczności, organizacji non-profit, samorządów i lokalnych firm, które na co dzień korzystają z WhatsApp do komunikowania się. Witryna oferuje również ogólne wskazówki i zasoby dla użytkowników na całym świecie, aby ograniczyć rozprzestrzenianie się fake newsów.