Chcesz dowiedzieć się jak sztuczna inteligencja i systemy automatycznego podejmowania decyzji wpływają na nasze wybory? Kiedy wspierają ludzi, a kiedy ich wypierają? Weź udział w warsztatach o cyfrowym jutrze. Rejestracja tylko do 17 sierpnia
Już 19 sierpnia rozpoczną się pierwsze warsztaty online dla młodzieży szkół ponadpodstawowych na temat cyfrowej przyszłości. Organizują je Państwowy Instytut Badawczy NASK, Centrum Nauki Kopernik i Ministerstwo Cyfryzacji. Chcą wspólnie z młodzieżą pokazać, że technologie cyfrowe można wykorzystywać na co dzień. Na początek rozmowa online, będą też: wystawa i program edukacyjny, który ma inspirować uczniów i nauczycieli.
– Dlaczego stawiamy na młodzież? To właśnie ona będzie kreować przyszłość. Młodzi, stając u progu dorosłości zastanawiają się nad wyborem ścieżki zawodowej. Dlatego zapraszamy ich do aktywnego uczestnictwa w wydarzeniach edukacyjnych – z udziałem ekspertów i inspiratorów – na których będą mieli możliwość wymiany myśli, stawiania nowych pytań i – co najważniejsze – poszukiwania odpowiedzi – poinformował portal sztucznainteligencja.org.pl Wydział Komunikacji Ministerstwa Cyfryzacji.
Warsztaty rozpoczną się 19 sierpnia (środa) o godz. 14.00 pod hasłem „na ile decydujemy sami, czyli algorytmy w sieci” i potrwają ok. 2 godziny.
W trakcie spotkania młodzież i eksperci będą wspólnie zastanawiać się w jaki sposób nowoczesne technologie m.in. algorytmy, sztuczna inteligencja, czy systemy zautomatyzowanego podejmowania decyzji wpływają na dokonywanie wyborów: kiedy wspierają ludzi, a kiedy ich wypierają. Rozmowa potoczy się także w kierunku wykorzystania technologii w edukacji. Poruszone zostaną również zagadnienia rozwoju kluczowych kompetencji przyszłości, takich jak: krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja i rozwiązywanie złożonych problemów.
Spotkanie poprowadzą Maja Gawryołek-Osińska, filozofka nauki i trenerka w Centrum Nauki Kopernik oraz animatorka i nauczycielka akademicka wspólnie z Karoliną Grzegorzak, absolwentką studiów filologicznych, zarządzania ludźmi oraz szkoły trenerskiej STOP, trenerką i koordynatorką, od 2018 roku związaną z Pracownią Edukacji Centrum Nauki Kopernik. Pojawi się również ekspert: dr Sebastian Szymański, przewodniczący grupy etyczno-prawnej w zespole eksperckim Ministerstwa Cyfryzacji ds. polskiej strategii sztucznej inteligencji, członek Rady Cyfryzacji, wykładowca na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego (etyka w robotyce), autor książek i publicysta (obecnie pracuje nad książką „Sztuczna inteligencja – etyka”).
Jednym z elementów kampanii będzie wystawa w Centrum Nauki Kopernik o wyzwaniach przyszłości. Wszyscy zainteresowani zostaną zaproszeni do dyskusji o tym, jaką rolę w naszym życiu będą odgrywać nowe technologie, w jakich nowych sferach się pojawią i czy w pełni powinniśmy im ufać.
Dlaczego stawiamy na młodzież? To właśnie ona będzie kreować przyszłość. Młodzi, stając u progu dorosłości zastanawiają się nad wyborem ścieżki zawodowej. Dlatego zapraszamy ich do aktywnego uczestnictwa w wydarzeniach edukacyjnych
– Wspólnie z nimi będziemy mieli okazję lepiej poznać i zrozumieć niektóre osiągnięcia nauki, zdobycze techniki. Zastanowimy się nad konsekwencjami ich zastosowań, znaczeniem dla rozwoju cywilizacji, warunków i jakości życia. Razem zmierzymy się z wyzwaniami tak szybko zmieniającego się na naszych oczach świata – wyjaśnia w komunikacie prasowym Anna Dziama, dyrektor ds. edukacji Centrum Nauki Kopernik.
Inicjatywa jest częścią projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”, współfinansowanego z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020.
Lepiej się spieszyć, bo liczba uczestników jest ograniczona. – Przewidywana liczba uczestników pierwszych warsztatów to 25 osób. Zależy nam, aby w niewielkiej, bezpiecznej grupie podejmować dyskusje i aby każdy miał szansę zabrać głos – czytamy w komunikacie MC.
Zapisy są możliwe TUTAJ.