• Giganci na rynku bankowym też chcą być innowacyjni
  • Dyspozycje głosowe w aplikacji IKO jeszcze w tym roku
  • Robot – windykator przypomni o zadłużeniu

Banki PKO BP i Pekao zamierzają wprowadzić w najbliższych miesiącach innowacyjne rozwiązania z obszaru sztucznej inteligencji. Jedno z rozwiązań pozwoli klientom realizować niektóre transakcje za pomocą poleceń głosowych.

Na początek ma on pozwolić klientom na głosowe wydawanie prostych poleceń w celu realizacji niektórych transakcji.

O tym, że sztuczna inteligencja odgrywa coraz większą rolę w polskiej bankowości można być pewnym. Wystarczy spojrzeć na liczbę banków zaangażowanych choćby w wykorzystanie chat botów w kontakcie z klientem i pracownikiem. Więcej można przeczytać o tym w tekście: Automat w banku sprzeda kredyt i zatrudni pracownika.

Do tej pory dotyczyło to jednak mniejszych banków bądź uznawanych za najbardziej innowacyjne na rynku. Tymczasem PKO BP już od kilku lat walczy z mitem wielkiego molocha. Warto przypomnieć, że w 2018 roku aplikacja mobilna największego banku w Polsce została uznana za najlepszą na świecie wśród 100 podobnych rozwiązań bankowych.

Asystent głosowy w niektórych transakcjach

PKO BP nie zwalnia tempa i zamierza wdrożyć kolejną innowację. Prezes Zbigniew Jagiełło zapowiedział wdrożenie w aplikacji IKO asystenta głosowego. Na początek ma on pozwolić klientom na głosowe wydawanie prostych poleceń w celu realizacji niektórych transakcji – informuje Puls Biznesu.

Nadal nie wiadomo jednak jakie usługi transakcyjne będzie można realizować za pomocą obsługi głosem. Rozwiązanie ma się pojawić jeszcze w tym roku. Wcześniej PKO BP potwierdził też informacje o testach specjalnego sensora w oddziałach. Dzięki wykorzystaniu zaawansowanego algorytmu, sensor liczy uśmiechy doradcy podczas rozmowy z klientem banku.

Rozwiązanie to może służyć w wielu dziedzinach biznesu. Powstaje ono przy współpracy z firmą Quantum.CX, choć bank zastrzega, że za wcześnie mówić o rzeczywistym wykorzystaniu tej technologii. Z kolei pod koniec stycznia bank poinformował o wprowadzeniu Emplobota. Wykorzystując sztuczną inteligencję ma on pomagać w procesach rekrutacyjnych w banku.

Algorytmy pomogą w sprzedaży

W narzędzia z obszaru SI planuje uzbroić się też drugi co do wielkości bank w Polsce, czyli Pekao SA. Bank przewiduje w najbliższym czasie zastosowanie rozwiązań SI w różnych obszarach zarówno w służbie klientowi, jak i do wykorzystania na potrzeby wewnętrzne. Pekao pracuje m. in. nad rozbudową kompetencji w zakresie BigDataadvanced analytics. Mają one umożliwić wykorzystanie algorytmów SI w celu większej personalizacji.

„Wierzymy, że SI będzie również istotnym elementem wzmocnienia zarządzania ryzykiem, w takich obszarach jak windykacja, np. automatyczny kontakt głosowy z klientem wykonywany przez asystenta SI. Ponadto przeciwdziałanie wyłudzeniom, czy ocena kredytowa” – informuje Wojciech Krywult, z Departamentu Zarządzania Strategicznego Pekao SA.

Niedawno bank z żubrem w logo został też partnerem programu stworzonego przez Synerise – AI Schools & Academy. 1,5 tysiąca szkół ma otrzymać pomoc w edukacji w obszarze sztucznej inteligencji. Pekao sfinansuje projekt. Bank rozważa też specjalną ofertę dla uczestników programu – zarówno uczniów, jak i nauczycieli.

„Pekao wierzy, że inwestycje w technologie przyszłości, w szczególności SI, pozwalają lepiej dopasować ofertę. Ponadto będą wspierać efektywność działania i usprawniać zarządzanie ryzykiem – podsumowuje Wojciech Krywult.