AGH otwiera nowy budynek dydaktyczny, w którym studenci będą mogli prowadzić badania i testy algorytmów sztucznej inteligencji w samochodach. Koszt budowy to ok. 30 mln zł

W nowym budynku będzie się mieścił Wydział Elektrotechniki, Automatyki, Informatyki i Inżynierii Biomedycznej, który od października zaoferuje swoim studentom 10 nowych pracowni. Studenci będą się kształcić m.in. w zakresie napędów elektrycznych w samochodach, techniki mikroprocesorowej, bezprzewodowej transmisji danych i energii, a także sensoryki samochodowej – czytamy w komunikacie AGH.

W nowej pracowni znalazł się także symulator wirtualnych jazd testowych. Dodatkowo studenci będą mogli swobodnie modelować systemy aktywnego bezpieczeństwa czy jazdy autonomicznej.

Z kolei laboratorium biomechaniki będzie wyspecjalizowane w prowadzeniu takich przedmiotów jak inżynieria rehabilitacji ruchowej, telechirurgia i robotyka medyczna czy modelowanie procesów biologicznych.

Budynek będzie także służył Wydziałowi Wiertnictwa, Nafty i Gazu. W 15 laboratoriach będą prowadzone zajęcia z geoenergetyki, rzeczywistości rozszerzonej czy niekonwencjonalnych złóż węglowodorów. W piwnicy budynku są dwa otwory wiertnicze, dzięki którym stworzono warunki jak najbardziej przypominające sytuację rzeczywistą.   

Usytuowany przy ul.Reymonta 13Abudynek ma 6 pięter i 2,8 tys. m kw. powierzchni użytkowej. Całkowity koszt inwestycji wraz z wyposażeniem to ok. 30 mln zł, a budowa obiektu rozpoczęła się w 2018 r.

Aby zrealizować inwestycję, władze AGH podjęły decyzję o przesadzeniu 34-letniej lipy, która stała wcześniej na miejscu wybudowanego obiektu. Przeniesione dwa lata temu drzewo rośnie nieopodal wejścia do nowo otwartego budynku.

Oprócz nowej przestrzeni dydaktycznej Akademia Górniczo-Hutnicza uruchamia od nowego semestru studia I stopnia w zakresie informatyki i systemów inteligentnych. Absolwenci tego kierunku zdobędą wiedzę z zakresu informatyki ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z teoretycznym oraz praktycznym wykorzystaniem metod sztucznej inteligencji. Mowa tu o wiedzy z zakresu algorytmiki, złożoności obliczeniowej, baz danych, analizy danych, analizy procesów biznesowych, a także takich zagadnień jak uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja, programowanie inteligentnych systemów wbudowanych oraz projektowanie złożonych systemów informatycznych.

Uczelnia od ubiegłego roku uczestniczy też w przedsięwzięciu AI Tech realizowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji. Akademia Innowacyjnych Zastosowań Technologii Cyfrowych ma za zadanie kształcić najwyższej klasy specjalistów sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego i cyberbezpieczeństwa. Resort przeznaczył na ten cel 81 mln zł w latach 2020-2023.

W roku akademickim 2019/2020 kształcenie w AGH prowadzono na 16 wydziałach, na 65 kierunkach i ponad 200 specjalnościach. Liczba studentów Akademii Górniczo-Hutniczej (stan wg sprawozdania Głównego Urzędu Statystycznego na 31 grudnia 2019 r.) wyniosła 22 093, w tym:
– na studiach stacjonarnych: 18 841 i na studiach niestacjonarnych: 3 252.