Jak twierdzi Jeff Bezos, szef koncernu Amazon i od trzech lat najbogatszy człowiek na świecie, jeśli podwoisz liczbę eksperymentów, które wykonujesz w ciągu roku, podwoisz swoją pomysłowość. Dotyczy to też flagowych rozwiązań koncernu, jak jego asystent głosowy. Alexa non stop poddawana jest eksperymentom, aby uczyć się być lepsza.
W dniach 6-8 listopada trwa rejestracja do Innovation@Amazon Online Hackathon, wydarzenia, podczas którego 27-29 listopada uczestnicy będą pracować nad uwolnieniem potencjału Amazon Alexa, tworząc rozwiązania odpowiadające na ważne problemy społeczne. Organizatorem hackathonu jest centrum rozwojowe koncernu w Gdańsku.
Alexa to oparta na chmurze usługa głosowa, która zapewnia zestaw wbudowanych funkcji, nazywanych umiejętnościami – Alexa Skills. Klienci mogą uzyskać do nich dostęp, zadając asystentowi głosowemu pytania lub prosząc o coś. Zestaw umiejętności Alexy rozbudowywany przez koderów pozwala nauczyć ją nowych możliwości, z czego korzystają pozostali użytkownicy.
Podczas wspomnianego hackathonu firma w szczególności poszukuje rozwiązań w postaci aplikacji sterowanych głosem lub ich prototypów, które wspierają osoby cierpiące na wykluczenie społeczne i technologiczne. Dotyczy to również rozwiązań wspierających rodzinę, przyjaciół, współpracowników, opiekunów osób np. z niepełnosprawnością.
Przez trzy dni kodowania uczestnicy będą mogli pracować samodzielnie lub w zespole. Oczywiście w ramach hackathonu przewidziane są nagrody, na przykład pierwsze miejsce to 15 tysięcy złotych do podziału, zestawy produktów Amazona czy konsultacje zawodowe ze specjalistami firmy.
Porozmawialiśmy z przedstawicielem Amazona na temat celów hackathonu i przyszłości Alexy.
Tomasz Jurczak: Skąd pomysł na ten hackathon?
Maciej Chmielarz, Software Development Manager, Centrum Rozwoju Technologii Amazon w Gdańsku: W Amazonie wierzymy, że kreatywność uczestników połączona z potencjałem Alexa Skills Kit, pozwalającym nauczyć Alexę nowych umiejętności, zaowocuje powstaniem innowacyjnych rozwiązań wspierających dostępność dla osób borykających się z różnymi wyzwaniami. Od momentu uruchomienia usługi Alexa otrzymujemy wiele pozytywnych opinii od osób z niepełnosprawnościami, które mówią o tym, jak asystentka głosowa pomaga im w rozwiązywaniu problemów i zmienia ich życie na lepsze. Nad takimi funkcjonalnościami pracuje zespół specjalistów Alexa for Everyone.
Jednocześnie jesteśmy bardzo otwarci na rozwiązania budowane przez niezależnych programistów i samych użytkowników usługi. Jeden z naszych pracowników, Troy Larson już kilka lat temu stworzył na bazie Alexa i Amazon Web Services rozwiązanie wspierające jego autystycznego syna – Calvina. Liczymy na to, że podczas organizowanego przez nas wydarzenia powstanie wiele projektów, dzięki którym otaczający nas świat stanie się lepszy.
Jaki wpływ rozwiązania takie jak Amazon Alexa czy inne usługi głosowe będą miały na biznes, ale także na interakcje międzyludzkie?
Rozwiązania głosowe zdecydowanie podniosą jakość interakcji z technologią. Pomogą uprościć to, co złożone. Ostatecznie to najbardziej naturalny i najwygodniejszy interfejs użytkownika. Korzystanie z Alexy jest tak proste, jak zadanie pytania.
Pierwotnie usługa była rozwiązaniem dla domu, jednak aktualnie wykorzystywana jest już w wielu dziedzinach, na przykład w branży motoryzacyjnej. Dlatego w Amazonie rozwijamy współpracę z producentami samochodów. Możliwość uzyskiwania wskazówek, korzystania z rozrywki czy zarządzania listami zadań za pomocą głosu czyni z prowadzenia samochodu niezwykłe doświadczenie.
Czy sztuczna inteligencja będzie wkrótce wspierać każdy aspekt ludzkiego życia?
Wpływ usług głosowych na codzienne życie klientów skupia się przede wszystkim na tym, żeby nasze życie było łatwiejsze, a komunikacja z technologią intuicyjna. To właśnie Alexa ułatwia słuchanie muzyki czy sterowanie inteligentnym domem. Ważnym aspektem jest także pomaganie osobom starszym czy z niepełnosprawnościami.
Chcemy wzbogacać świat i rozwijać nowe technologie, dlatego dokonaliśmy wielu przełomowych postępów naukowych w sztucznej inteligencji Alexy. Zastosowaliśmy najnowsze rozwiązania z dziedziny uczenia maszynowego w celu usprawnienia komunikacji głosowej – rozumienie kontekstu, semantyki i dostosowanie intonacji i ekspresji do sytuacji.
Jaka przyszłość czeka Alexę?
Usługa Alexa staje się coraz bardziej inteligentna, zarówno pod względem funkcjonalności, jak i rozumienia języka naturalnego. Ponieważ „mózg” Alexy znajduje się w chmurze AWS, nieustannie się uczy. Z każdą godziną i każdym dniem wzbogaca się o dodatkowe funkcje.
Spodziewamy się, że rozwiązania głosowe będą coraz bardziej popularne. Dlatego nieustannie pracujemy nad ulepszaniem naszych technologii i usług. Wykorzystujemy do tego moc chmury AWS i kompetencje zespołu niezwykle utalentowanych naukowców zajmujących się mową, którzy pomagają rozwiązywać bardzo złożone problemy. Chcemy odkrywać interakcje, które dotychczas nie były możliwe, czyniąc naszą usługę bardziej użyteczną dla klientów. Wierzymy, że wraz z rozwojem technologicznym, poprzez wykorzystanie szerokiego kontekstu, Alexa będzie bardziej proaktywna w pomaganiu klientom oraz stanie się bardziej naturalna w rozumieniu i reakcjach. Wykorzystujemy także głębokie uczenie, aby Alexa mogła aktywnie uczestniczyć w pełnej konwersacji z użytkownikami.