Wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji wyposażyło autobusy w sztucznie inteligentne oczy kamer. Sprawdzają infrastrukturę i ruch, dbając o bezpieczeństwo i dostarczając cennych informacji zarządzającym miastem

To pierwsza tego typu inicjatywa w naszym kraju – na ulicach Wrocławia od niedawna pasażerów przewożą autobusy miejskie wyposażone w inteligentne kamery. MPK nawiązało współpracę z firmą Karson Technology, która dostarcza system o nazwie Mobileye jako jego autoryzowany dystrybutor na Polskę. Pilotażowy program potrwa trzy miesiące.

System Mobileye to najnowsza technologia zapobiegająca wypadkom drogowym, która jest częścią zaawansowanego systemu wspomagania kierowcy. Jego zadaniem jest zwiększenie bezpieczeństwa kierowców, pasażerów i pozostałych uczestników ruchu drogowego. Technologia Mobileye oparta jest na sztucznej inteligencji, która stale monitoruje przestrzeń przed pojazdem. Identyfikuje potencjalnie niebezpieczne sytuacje i za pomocą ostrzeżeń wizualnych, dźwiękowych i wibracyjnych powiadamia kierowcę, pozwalając mu uniknąć wypadku lub znacznie zredukować jego konsekwencje. Kamera urządzenia rozpoznaje wszystkich najważniejszych uczestników ruchu.

Co więcej, jedna z wersji Mobileye pozwala na lepsze zarządzanie infrastrukturą miejską. Chodzi głównie o poprawę bezpieczeństwa na drogach i informacje o mobilności uczestników ruchu.

Adres filmu na Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=bCTk1emroI4&feature=emb_logo&ab_channel=MobileyeanIntelCompany

Jak działa Mobileye.
Źródło: Mobileye an Intel Company / YouTube

Na początek 10 autobusów wrocławskiego MPK obsługujących jedną linię zostało wyposażonych w kamery Mobileye, które w czasie rzeczywistym lub zbliżonym do niego analizują funkcjonowanie sygnalizacji świetlnej, stan dróg czy zasadność ustawienia znaków drogowych, mobilność pieszych i rowerzystów. Mają m.in. ostrzegać kierowców MPK przed takimi, którzy mają zamiar wtargnąć na jezdnię wbrew przepisom. Autobusy poruszają się stałymi trasami, zbierając informacje o drogach. Owocem tych działań ma być odwzorowanie infrastruktury na cyfrowej mapie Wrocławia.

„Idea smart city ma zmieniać miasto (…). Ta cała technologia ma służyć dostarczaniu takich produktów, takich usług dla mieszkańców miasta, dzięki którym komfort życia w mieście, jakość życia w mieście, ta infrastruktura, która będzie dostępna, będzie dla nich przystępna i będzie im służyła” – mówił w RadiuRAM dyrektor Biura SmartCity Wrocław Robert Bednarski. „Człowiek jest najbardziej istotny, więc zakładamy te kamery po to i korzystamy z tych technologii, żeby mieszkańcowi żyło się we Wrocławiu bardzo dobrze, a nawet lepiej niż w innych miastach, które nie korzystają z takich rozwiązań” – dodał.

Opowiadał też o uzupełniających informacjach, których dostarczają prywatne auta wyposażone fabrycznie w technologię Mobileye.

https://www.facebook.com/smartcitywroc/videos/359305745218919/
Źródło: Smart City Wrocław / Facebook

Przypomnijmy, że Wrocław obok Warszawy to polskie miasto, które konsekwentnie pnie się w górę na listach najbardziej inteligentnych miejsc na świecie. Według najnowszego Indeksu IESE Cities in Motion (CIMI) – który prowadzą eksperci z Centrum Globalizacji i Strategii IESE profesorowie Pascual Berrone i Joan Enric Ricart, analizując co roku stopień rozwoju ponad 170 miast w 80 krajach – Wrocław oceniony ogólnie znajduje się na 88. miejscu. Jednak jego atrybutem jest m.in. dobra ocena usług mobilności i transportu (27. miejsce na świecie).

Co godne uwagi, we wrocławskim Ratuszu działa Biuro SmartCity i Zarządzania Projektami. Z systemu Mobileye korzystają m.in. Nowy Jork i Barcelona.