Bezzałogowy statek Mayflower budowany w gdańskiej stoczni trafił już do Plymouth w Wielkiej Brytanii, gdzie zostanie wyposażony m.in. w sztuczną inteligencję. Jeszcze w tym roku statek odbędzie pierwszy autonomiczny rejs transatlantycki

W Gdańsku realizowany był pierwszy etap tego międzynarodowego projektu ekologicznego. W drugim etapie Mayflower Autonomous Ship (MAS) zostanie wyposażony w panele słoneczne, silnik elektryczny, sprzęt nawigacyjny i Wirtualnego Kapitana opartego na zaawansowanych technologiach IBM. Więcej na temat statku pisaliśmy TUTAJ.

Budowa kadłuba trwała pół roku w stoczni Aluship Technology. Jak zapewnił serwis sztucznainteligencja.org.pl prezes Aluship, Goetz Linzenmeier była to pierwsza budowa tego typu statku autonomicznego w stoczni, ale nie ostatnia.

– To był bardzo ciekawy projekt i pierwszy przypadek budowy kadłuba dla autonomicznego statku w stoczni Aluship. Jednak nie będzie to ostatni tego typu kontrakt. Kilka miesięcy temu zwróciła się do nas firma, która chce zlecić podobną budowę całej floty niewielkich, autonomicznych statków. Na razie nie mogę jednak mówić o szczegółach – zapowiedział Linzenmeier.

Statek Mayflower ma 15 metrów długości, składa się z trzech sztywnych kadłubów i docelowo będzie ważyć 5 ton. Statek będzie wyposażony w sprzęt przeznaczony do badań o wadze 700KG. Instalacja podsystemów i ich testy w Smart Sound Plymouth potrwają do czerwca. Następnie zainstalowany zostanie kapitan SI – moduł sztucznej inteligencji – który będzie zarządzał jednostką i rozpoczną się końcowe testy statku.

Adres filmu na Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=mLJEjiPsOa8

Tak wyglądała budowa statku Mayflower w stoczni Aluship Technology
Źródło: Alusip Technology / YouTube

Pierwszy w pełni autonomiczny rejs transatlantycki odbędzie się we wrześniu 2020 roku, w 400. rocznicę powstania historycznego statku Mayflower, który zabrał pierwszych angielskich osadników do Ameryki Północnej.

Zbudowany przez morską organizację badawczą Promare, Mayflower Autonomous Ship będzie korzystać ze sztucznej inteligencji IBM, potężnych serwerów, chmury i najnowszych technologii obliczeniowych, tak aby samodzielnie nawigować i unikać zagrożeń oceanicznych na trasie z Plymouth w Anglii do Plymouth w stanie Massachusetts.

IBM poinformował, że testy wirtualnego kapitana, który ma się pojawić na statku trwają już od jakiego czasu. W ciągu ostatnich 2 lat zespół Mayflower uczył sztuczną inteligencję statku, używając ponad miliona obrazów morskich zebranych z kamer zatoki Plymouth Sound w Wielkiej Brytanii, a także baz danych open source. Aby sprostać wymaganiom uczenia maszynowego, zespół użył IBM Power AC922, tej samej technologii, która stoi za najmocniejszymi superkomputerami SI na świecie.

Mayflower dziś i Mayflower z 1620 roku

Wykorzystując komputerową technologię wizyjną IBM PowerAI Vision, Wirtualny Kapitan Mayflower będzie mógł samodzielnie wykrywać i klasyfikować statki, boje i wiele innych zagrożeń, które mogą się pojawić podczas pionierskiego rejsu przez Atlantyk. Ponadto Wirtualny Kapitan będzie stale dokonywał ponownej oceny sytuacji i aktualizował kurs statku. Ponieważ w trakcie rejsu transatlantyckiego MAS nie będzie miał dostępu do szerokopasmowej łączności internetowej, wykorzysta w pełni samodzielny system edge computing. Podczas pobytu na morzu, Mayflower będzie przetwarzał dane lokalnie, zwiększając szybkość podejmowania decyzji i zmniejszając ilość przepływu i przechowywania danych na statku.

MAS to przede wszystkim statek badawczy. Będzie posiadał trzy kapsuły zawierające szereg czujników i instrumentów naukowych. Wszystkie te narzędzia będą wykorzystywane do prowadzenia badań naukowych w wielu istotnych obszarach, takich jak monitorowanie ssaków morskich, sporządzanie map poziomu morza i plastiku zalegającego w oceanach.