Jak otworzyć konto w banku, skoro mamy siedzieć w domu, a spotkań z kurierem lepiej unikać? Pomoże wideoweryfikacja
W miniony piątek Bank Millennium wprowadził możliwość zdalnego otwierania konta osobistego. Potwierdzenie tożsamości klienta odbywa się na podstawie zdjęć dowodu osobistego i twarzy klienta.
– W związku z koronawirusem udostępniliśmy rozwiązanie, które umożliwia założenie konta w pełni zdalnie, a tym samym zarządzanie finansami bez opuszczania domu. Jest bardzo proste i bezpieczne. Wystarczy wejść za pośrednictwem telefonu na stronę banku, nie trzeba mieć zainstalowanej aplikacji mobilnej. Podczas wypełniania wniosku należy zrobić kilka zdjęć dowodu i twarzy, wideorozmowa z pracownikiem nie jest konieczna – zauważa Antonio Pinto, członek zarządu banku.
Aby otworzyć konto za pomocą selfie, wystarczy wybrać na stronie opcję „Załóż Konto”, a przy wypełnianiu wniosku zaznaczyć opcję „Online”. Po wpisaniu podstawowych danych przyszli klienci zostaną poproszeni o wykonanie kilku zdjęć twarzy. Konieczne jest zrobienie zdjęć awersu i rewersu dowodu osobistego oraz trzech ujęć twarzy – w pozycji frontalnej, pochylonej i z zamkniętymi oczami.
Kompletny wniosek oraz umowę można zaakceptować przy użyciu sześciocyfrowego kodu, który klient otrzymuje z banku SMS-em. Bank, wykorzystując biometrię, sprawdza zgodność pomiędzy zdjęciem klienta a zdjęciem dowodu. Weryfikuje poprawność danych klienta i w ciągu kilkunastu minut od złożenia wniosku przez klienta przesyła za pośrednictwem SMS-a informację o aktywacji rachunku wraz z kodem potrzebnym do uruchomienia bankowości elektronicznej. Klient otrzymuje też wiadomość z instrukcją, jak się zalogować do serwisu internetowego i jak aktywować aplikację mobilną.
Millennium to nie pierwszy bank w Polsce stosujący wideoweryfikację. Wcześniej taką opcję wprowadziły m.in. Alior Bank, BZ WBK (dziś Santander), Pekao oraz Credit Agricole. Ten ostatni zaproponował rozwiązanie biometryczne wraz z nową aplikacją mobilną w grudniu 2019 roku.
W minionych tygodniach kilka banków poinformowało klientów o wstrzymaniu podpisywania umów za pośrednictwem dokumentów przysyłanych przez kuriera. Jednym z nich był PKO BP. Niewykluczone, że teraz bank ten przyspieszy działania związane z autoryzacją za pośrednictwem zdjęć.
– Jeśli chodzi o wideoweryfikację, to potwierdzam: planujemy jej wdrożenie – poinformował nas w styczniu Paweł Wierciński z biura prasowego PKO BP.
Choć trudno ocenić, ilu klientów w Polsce korzysta z wideoweryfikacji przy otwieraniu rachunku w Polsce, pewne jest, że w czasie pandemii zainteresowanie takim rozwiązaniem rośnie. Anna Markowska z biura prasowego Pekao poinformowała nas, że w 2019 roku odsetek kont otwartych w nim za pomocą selfie sięgał 20 procent.