• Twitter kupił kolejny start-up zajmujący się uczeniem maszynowym
  • Cel? Walka ze spamem i fake newsami
  • Unia Europejska uważnie przygląda się gigantom technologicznym

Gigant internetowy ceni ludzki mózg. Właśnie wchłonął założony niespełna rok temu brytyjski start-up Fabula AI. Warunki transakcji nie zostały ujawnione.

Firmę prowadzi prof. Michael Bronstein, jeden z wiodących światowych naukowców w dziedzinie uczenia maszynowego, pionier jego zastosowania w firmach internetowych.

Prof. Bronstein jest obecnie m.in. przewodniczącym Wydziału Nauki o Maszynach i Rozpoznawania Wzorów w Imperial College w Londynie. Jego badania obejmują szerokie spektrum zastosowań, począwszy od uczenia maszynowego, wizji komputerowej i rozpoznawania wzorców do przetwarzania geometrii, grafiki komputerowej i obrazowania.

Był m.in. głównym technologiem w Invision, firmie przejętej przez Intel za wiele milionów dolarów.

Jego Fabula AI wykorzystuje nową klasę algorytmów głębokiego uczenia się geometrycznego. Stawia sobie ambitny cel: zaradzić globalnej pladze fałszywych wiadomości w mediach społecznościowych.

Firma dołączy do Cortexu – grupy naukowców i inżynierów współpracujących w tworzeniu nowych technologii uczenia maszynowego w Twitterze.

Co wnosi Fabula

Fabula AI opracowała metodę analizowania „bardzo dużych i złożonych zbiorów danych” w celu wykrycia manipulacji w sieci i może zidentyfikować wzorce, których inne techniki uczenia maszynowego nie potrafią wykryć.

„Jesteśmy bardzo podekscytowani dołączeniem do zespołu badawczego ML w Twitterze i współpracujemy nad rozwojem ich zespołu i możliwości. W szczególności nie możemy się doczekać zastosowania naszych technik głębokiego uczenia się grafów w celu poprawy stanu konwersacji w serwisie” – powiedział Bronstein, cytowany na twitterowym blogu.

Pieniądze płyną na SI 

Spamowe i fałszywe konta nadal stanowią duży problem Twittera. Według szacunków serwisu w pierwszym kwartale 2019 r. stanowiły ok. 5 proc. aktywnych użytkowników.

Twitter oprócz poprawy wykrywania spamu i innych naruszeń jego zasad zamierza wykorzystać technologię Fabula AI do ulepszenia produktów, w tym procesu rejestrowania się użytkowników w usłudze.

Przejęcie Fabuli to kolejna inwestycja Twittera w uczenie maszynowe i start-upy, które się nim zajmują. W 2014 roku kupił Madbits (wyszukiwanie obrazów), rok później Whetlab (programowanie konfiguracji ML), a w 2016 Magic Pony, firmę specjalizującą się w przetwarzaniu wizualnym.

Pod lupą Unii

Przypomnijmy, że Twitter (obok Facebooka i Google’a) dobrowolnie podpisał kodeks postępowania w sprawie zwalczania dezinformacji w internecie, przygotowany przez Komisję Europejską przed wyborami do europarlamentu. Co miesiąc od stycznia platformy raportowały swoje postępy i wdrażane rozwiązania.

Postulaty kodeksu są wciąż aktualne. Przywódcy Unii Europejskiej powrócą do tematu za kilka dni, podczas czerwcowego posiedzenia Rady Europejskiej. Przed końcem 2019 r. KE przeprowadzi kompleksową ocenę pierwszego 12-miesięcznego okresu stosowania kodeksu.

Jeżeli jej wyniki okażą się niezadowalające, Komisja może zaproponować dalsze działania, w tym nawet spróbować regulacji działalności gigantów technologicznych.