Ludzie byli bezradni wobec przemocy w szkole. Pora na algorytmy
Trzynastoletni uczeń z Otsu w Japonii nie wytrzymał regularnego znęcania się nad nim przez innych uczniów i zabił się, skacząc z dachu budynku, w którym mieszkał.
To było w 2011 roku, ale sprawa wciąż jest żywa. Śmierć chłopca zwróciła uwagę na problem przemocy psychicznej i fizycznej wśród dzieci w japońskich szkołach.
Władze Otsu postanowiły zapobiegać podobnym przypadkom i opracować program przeciwdziałający samobójstwom uczniów.
Zamierzają wykorzystać sztuczną inteligencję do przeanalizowania 9 tysięcy podejrzanych przypadków nękania zgłoszonych przez szkoły podstawowe i gimnazja w mieście w latach 2012-2018. Pod uwagę będą wzięte czas i miejsce zdarzenia oraz informacje zarówno o nękających, jak i ofiarach: płeć i wiek uczniów, ich zaangażowanie w edukację, nieobecności w szkole, uczestnictwo w zajęciach i osiągnięcia.
Program szuka wzorów niebezpiecznych zachowań. Ma wyławiać przypadki nękania, które mogą się stać dla uczniów poważnym zagrożeniem. Po to, by dorośli interweniowali, zanim będzie za późno
Analiza ma pomagać nauczycielom i rodzicom w reakcji na przypadki nękania, nie pozostawiając sprawy wyłącznie doświadczeniu nauczycieli. W opisywanym przypadku z 2011 roku nauczyciel uznał zachowanie dzieci za żarty. A szkoła zaprzeczyła, że nękanie było bezpośrednią przyczynę samobójstwa.
Tymczasem niezależna komisja powołana na wniosek rodziców znalazła dowody na co najmniej 26 incydentów znęcania się nad chłopcem. Prześladowcy między innymi niszczyli mu podręczniki, mazali po twarzy, zmusili go do zjedzenia martwej pszczoły, dusili, wielokrotnie powtarzali, żeby się zabił.
Sztuczna inteligencja szuka wzorów zachowań. Ma wyławiać przypadki zastraszania, które mogą się powtarzać, nasilać i stawać się dla uczniów poważnym zagrożeniem. Po to, by dorośli byli w stanie interweniować i rozwiązać problem, zanim będzie za późno.
Według danych resortu edukacji w Japonii w samym roku podatkowym 2017 (1 kwietnia – 31 marca; w taki sposób podawane są tamtejsze statystyki) odnotowano 410 tysięcy przypadków znęcania się wśród uczniów podstawówek, gimnazjów i liceów. 250 uczniów popełniło samobójstwo, a dziesięcioro z nich doświadczało wcześniej szkolnej przemocy.