Kursy dla dziewcząt opuszczających dom dziecka pomagają im w życiowym starcie. Dzięki Uniwersytetowi Sukcesu mogą zostać programistkami albo tworzyć strony internetowe

Trwa druga edycja projektu Uniwersytet Sukcesu. To przedsięwzięcie zorganizowane przez dwie fundacje: Digital University, zajmującą się edukacją cyfrową, i Sukces Pisany Szminką, która wspiera kobiety. Wspólnie zorganizowały już drugą rundę kursów, przeznaczoną przede wszystkim dla dziewczyn w wieku 18-25 lat po domach dziecka. Po to, by pomóc im w życiowym starcie, który nie jest łatwy.

Domy dziecka rocznie opuszcza w Polsce około 8 tysięcy młodych ludzi. Większość z nich po wyjściu jest zdana na siebie. Mniej więcej połowę stanowią dziewczyny. Większość pracuje dorywczo w gastronomii. Jeśli chcą rozwijać swoje kwalifikacje, mogą wybierać między kursami na fryzjerki lub makijażystki. Obecny system oferuje jedynie doraźne i minimalne wsparcie, co potwierdził nawet raport NIK. Uniwersytet Sukcesu próbuje to zmienić.

Stąd pomysł, by zaproponować młodym kobietom coś, co warte jest na rynku pracy więcej – pracę programistki. Pomysł trafiony, bo do pierwszej edycji, która odbyła się w maju, zgłosiło się ponad 250 dziewcząt, czyli ponaddwukrotnie więcej niż zaplanowano miejsc – było ich 120. Połowa młodych kobiet uczyła się programowania (Java), połowa tworzenia stron internetowych (WordPress).

Adres filmu na Youtube: https://youtu.be/gGrtTkeuKGY

O projekcie opowiada uczestniczka pierwszej edycji Klaudia Frydrych.
Źródło: Masters & Robots / YouTube

– Moim marzeniem jest praca przy tworzeniu mechaniki gier komputerowych – mówiła jedna z uczestniczek pierwszego kursu, Kasia.

– Ale długo miałam poczucie, że dziewczyna nie pasuje do takiego zawodu. Takie było powszechne przekonanie, że dziewczyny nie mają takich predyspozycji. Nie znałam wcześniej ani jednej kobiety informatyka, kobiety – inżyniera sieciowego. Teraz to się na szczęście zmienia; okazuje się, że kobiety też potrafią i mogą pracować z komputerami.

Podobnie jak w pierwszej edycji, druga również zaczęła się od tygodniowych campów. Podczas nich dziewczyny, które przyjechały z całej Polski, mogły się nawzajem poznać, miały zajęcia motywacyjne z psychologami, warsztaty doradztwa zawodowego, przygotowały swoje CV, odgrywały rozmowy o pracę z rekruterami z korporacji. Spotykały się też z przedstawicielami firm, którzy opowiadali, z czym się wiąże praca programisty.

Teraz przed nimi kursy online, które potrwają od 3 do 6 miesięcy. Do wyboru były dwie ścieżki: programistki lub digital marketerki. Dziewczyny mają dostęp do platformy i materiałów edukacyjnych, a ze swoimi mentorami spotykać się będą na Zoomie. Finał projektu to możliwość otrzymania staży zawodowych w firmach partnerskich.

– Wiele osób na początku tego projektu kręciło z powątpiewaniem głowami. „Na co wy się porywacie?!” – pytali. A tymczasem ja takiej motywacji i takiej pracowitości dawno nie widziałam – mówiła podczas pierwszej edycji projektu Jowita Michalska, założycielka Digital University. – Dziewczyny są niesamowite. Kiedy już zobaczą, że coś potrafią, że w czymś są dobre, to ich motywacja jest nieporównywalna z niczym. Mają świadomość, że to jest dla nich szansa – opowiadała.

Adres filmu na Youtube: https://youtu.be/cBefr8alYVU

Anna Podsaba po pierwszej edycji programu otrzymała staż w Nationale-Nederlanden.
Źródło: Masters & Robots / YouTube

– To samo zresztą obserwuję na zajęciach z programowania dla młodszych dzieci z domu dziecka, od 6. do 12. roku życia, które prowadzimy już od lat. Jak coś nie wychodzi podczas zajęć dziecku z pełnej, troskliwej rodziny, to często wybiega z płaczem i skarży się rodzicom. Dziecko z trudnej rodziny albo z domu dziecka zaciska zęby i próbuje po raz kolejny. Poza tym dzieciaki z zamożnych rodzin są często przebodźcowane; dla nich to tylko kolejne zajęcia; dla dziecka z domu dziecka to coś wyjątkowego; ono potrafi to docenić. Chodzi po prostu o to, żeby podać mu pomocną rękę – mówiła Michalska.

Do tej pory udział w projekcie potwierdziły m.in.: Nationale-Nederlanden, Havas Media Group, Amazon, Dentsu Aegis Network, KMD Poland, PURO Hotels, Kancelaria SSW Pragmatic Solutions, Szkoła Psychoterapii Gestalt, Gdynia Moje Miasto, Fundacja Sukces Pisany Szminką, Standard Chartered, Fundacja PFR oraz Fundacja im. Piotra i Pawła Michalskich.

Projekt jest dofinansowany ze środków Miasta Gdynia.

„Uniwersytet Sukcesu” można znaleźć na Facebooku https://www.facebook.com/uniwersytetsukcesu/ i na stronie internetowej https://uniwersytetsukcesu.com