Asymetryczna suknia z jednym rękawem w kształcie dzwonu, błyszcząca, cekinowa sukienka z piórami i minimalistyczna czarno-biała – to odzież zaprojektowana przez algorytm
Opracowały go Pinar Yanardag i Emily Salvador z Massachusetts Institute of Technology.
Ten naukowy duet połączył pasję wykorzystywania sztucznej inteligencji do tworzenia kreatywnych zadań z walką o zwiększenie udziału kobiet w informatyce. Tak powstała firma Glitch. Yanardag i Salvador nie poprzestają w modzie na samej odzieży – powstały też projekty biżuterii, perfum czy obuwia.
„Wierzymy, że możemy osiągnąć najbardziej kreatywne i produktywne wyniki, gdy ludzie i maszyny współpracują ze sobą, aby wzajemnie uzupełniać swoje mocne strony i umiejętności. Rozszerzając możliwości człowieka i przesuwając granice kreatywności, Glitch bada, czy sztuczna inteligencja może zainspirować nas do tworzenia rzeczy, które inaczej by nie istniały” – informują twórczynie projektu na stronie firmy Glitch.
Stworzony przez algorytm wzór jest przesyłany do projektanta mody, który nadaje ubraniom ostateczny charakter i wygląd. Dodatkowo narzędzie, które stworzyły Pinar i Emily daje zamawiającym możliwość wglądu do zaprojektowanego elementu ubioru. Ceny ubrań zaprojektowanych przez algorytm wahają się od kilkudziesięciu do kilkuset dolarów.
Część pieniędzy z niektórych kolekcji jest przeznaczona na wsparcie kobiet w nauce, w tym podniesienie jakości kształcenia i promocję edukacji dla nich w STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Projektantki – informatyczki zapewniają, że stworzony przez nie algorytm nie zabierze pracy projektantom, także kobietom, ale będzie stanowił dla nich wsparcie. Wszystkie projekty stworzone przez sztuczną inteligencję przy pomocy „ludzkich” projektantów można zakupić na stronie firmy (https://glitch-ai.com).