Dzięki botowi kibice warszawskiej Legii uzyskają dostęp do najświeższych informacji o klubie oraz wezmą udział w szeregu quizów. Klub zastanawia się nad szerszym wykorzystaniem sztucznej inteligencji

Skoro ojczyzną piłki nożnej jest Anglia, to nie mogło być inaczej, że pierwszym klubem na świecie, który zaoferował swoim kibicom chatbota, był topowy zespół Premier League. Manchester City już w 2016 roku uruchomił bota w Messengerze. Program informuje fanów o najnowszych wiadomościach na temat „The Citizens”, pozwala otrzymywać aktualizacje składów, podglądać przebieg meczów, wyników, oferuje dostęp do statystyk, a nawet umożliwia zakup biletów i koszulek ukochanej drużyny. Za Manchesterem City wkrótce poszły kolejne duże firmy na rynku europejskiej piłki kopanej.

Na polskim podwórku chatboty też nie są nowością. W 2017 roku bota w Messengerze wprowadził GKS Katowice, później zrobił to m.in. Widzew Łódź. Tym razem jednak po innowacje sięgnął najbogatszy polski klub – Legia Warszawa – jednocześnie zapowiadając szersze wykorzystanie sztucznej inteligencji w biznesie. Dostęp do chatbota Legii działającego w Messengerze może uzyskać każdy kibic, używając linka m.me/LegiaWarszawa lub pisząc wiadomość prywatną do Legii na oficjalnym facebookowym fanpage’u klubu.

Jak informuje Legia, bot rozumie pełne zdania wysyłane w wiadomościach przez użytkowników oraz pojedyncze słowa, a następnie udziela natychmiastowej odpowiedzi na pytania. W komunikacji z botem można także używać głównego menu, czyli karuzeli z najważniejszymi tematami związanymi z życiem Legii: m.in. informacjami o aktualnym sezonie, zawodnikach i ofercie Legia FanStore, szczegółowymi instrukcjami dotyczącymi zakupu biletów, karnetów czy kart kibica oraz najświeższymi oficjalnymi newsami publikowanymi przez klub na stronie WWW lub w social mediach.

Bot rozumie pełne zdania wysyłane w wiadomościach przez użytkowników oraz pojedyncze słowa i natychmiast odpowiada na pytania

Każdy kibic, który nie chce, by ominęła go jakakolwiek informacja o Legii, może zapisać się w bocie do powiadomień i otrzymywać „legijną prasówkę” o wybranej przez siebie porze dnia. Jak informuje biuro prasowe klubu, dostarczanie kibicom informacji nie jest jednak jedyną funkcją chatbota Legii Warszawa. To także miejsce, w którym kibice mogą sprawdzić wiedzę o swoim ulubionym klubie w tematycznych quizach.

Chatbot Legii może też pomóc kibicom kupić bilety czy koszulki, tak jak się to dzieje w przypadku Manchesteru City.

– Wystarczy wpisać na przykład „Bilety na mecz”, a uruchomi się konwersacja kierująca do zakupu w systemie biletowym lub informacje o biletach. Podobnie jest z ofertą sklepu i koszulkami. Po wpisaniu np. „Pokaż ofertę fanstore” lub „pokaż promocje ze sklepu” dostaniemy informację o aktualnych promocjach i skróty do produktów – poinformował nas dyrektor działu digital Legii, Adam Piotrowicz .

Chatbot Legii jest prostym programem, jeśli nie będzie w stanie odpowiedzieć na pytania kibica, trzeba poprosić go o połączenie z konsultantem – osobą, której zadaniem jest odpowiadanie kibicom na wiadomości nieobsługiwane automatycznie. Chatbot Legii Warszawa jest stale rozwijanym narzędziem, które będzie aktualizowane o nowe treści.

Za stworzenie bota odpowiada firma Advisero.

– Chcemy rozbudowywać funkcje o scenariusze budowane na podstawie zapytań kibiców, co pozwoli w pierwszej kolejności rozwijać funkcje dopasowane do realnych potrzeb. Ważnym kierunkiem rozwoju bota są akcje angażujące społeczność poprzez zabawy i quiz – mówił Piotrowicz. – Klub analizuje rozwiązania uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji w obszarach komercyjnych, jak również w rozwiązaniach dla obszaru sportowego, ale na ten moment nie chcemy ujawniać szczegółów – dodał.