„Jesteśmy wszyscy częścią wielkiej globalnej wspólnoty. I jeśli będziemy dbać o siebie nawzajem, pokonamy kryzys” – apeluje do klientów sklepu spożywczego w niewielkim niemieckim Lindlar robot Pepper
Sympatyczna maszyna pomaga im zachować właściwy odstęp od innych klientów, prosi by nie dotykać żywności i przeprowadza ich w rejon bezpieczeństwa przy kasach.
W Lindlar, niewielkim miasteczku w rejencji Kolonii mały robot pomaga klientom sklepu Edeka zachowywać bezpieczną odległość. „Pepper”, który w rzeczywistości jest robotem opiekuńczym, stoi przy kasach i przekazuje kupującym ważne wskazówki.
Właściciel Oddziału Edeki w Lindlar 31-letni Marc-Philipp Stöcker opracował ten pomysł wraz ze swoim przyjacielem Florianem Schafem, który zajmuje się technologiami robotycznymi. Wspólnie odpowiednio zaprogramowali Peppera. Klienci uśmiechają się na jego widok. Biała postać może poruszać głową i rękami. Pepper zaleca, by nie kupować na zapas i z uśmiechem nawołuje do wspólnej troski o bezpieczeństwo. Klienci odwdzięczają się rozweseleniem, ale i słuchają rad robota.
Edeka Stöcker jest pierwszym supermarketem w Niemczech, który wykorzystuje robota Peppera do ochrony swoich klientów i odwracania ich uwagi od ogólnego przeciążenia informacjami o koronawirusie. Wcześniej, w innym sklepie grupy Edeka Kulinarny Świat robot zachęcał do zakupów.
To zupełnie nowe zastosowanie Peppera w czasie epidemii. W Chinach połączone z technologią chmurową zajmowały się m.in. zdalnymi usługami opieki, testami temperatury ciała pacjentów szpitalnych, rozpylaniem środków dezynfekujących, sprzątaniem i dostarczaniem leków. W rzeczywistości sprzed pandemii Peppery miały wiele bardzo różnych zastosowań, od recepcjonistów po kelnerów, roboty do urozmaicania czasu w domach opieki seniorów czy jako asystenci nauczycieli.
Pepper jest wynalazkiem francuskim. Zbudowała go firma Aldebaran Bruno Maisonniera, którą po sukcesie pokazanych światu niesamowitych maszyn przejął za ok. 80 milionów euro japoński gigant technologiczny SoftBank za pośrednictwem swojej europejskiej filii. Maisonnier pracuje obecnie nad rozwojem sztucznej inteligencji.