Największy wyścig programistyczny w Europie – CodeWeek – wygrali Polacy. W sumie w naszym kraju zorganizowano ponad 20,5 tysiąca wydarzeń związanych z programowaniem

Radość i duma – tak dziś można podsumować zakończony CodeWeek. Tydzień, a w zasadzie dwa – CodeWeek został kilka edycji temu rozciągnięty na kilkanaście dni (w tym roku od 10 do 25 października). To czas, kiedy w europejskich państwach organizowane są wydarzenia związane z programowaniem, a inicjatywę wolontariuszy wspiera Komisja Europejska. W tym roku to na mapie Polski wydarzeń dotyczących programowania przygotowano najwięcej. Były to webinary, konkursy, turnieje gier czy warsztaty online. Każdy chętny mógł zgłosić swój udział.

Akcja https://codeweek.eu co roku od ośmiu lat organizowana jest na terenie Europy i przeznaczona dla wszystkich, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. Ogólne statystyki są przeliczane w odniesieniu do populacji danego kraju. Na polskiej mapie kodowania w tegorocznej edycji CodeWeek zarejestrowano aż 20 505 takich wydarzeń, o jedną czwartą więcej, niż w ubiegłym roku.

Ambasadorami CodeWeek, odpowiedzialnymi za realizację i promocję przedsięwzięcia po stronie polskiej są Grzegorz Zajączkowski, Joanna Dębek, Aleksandra Zakrzewska i Agnieszka Żeglińska.

– To kolejny rok, kiedy Polska uzyskała tak świetny wynik. Jesteśmy na etapie analizy tych danych i za parę dni będziemy wiedzieli, jakie są statystyki wewnątrz. Ale patrząc na mapę, CodeWeek objął Polskę jak nasz kraj długi i szeroki. Polska w tym roku wygrała wszystko co się da, licząc każdą metodą. Tegoroczny wynik jest kosmiczny, wręcz niesamowity – nie ukrywa radości w rozmowie z portalem sztucznainteligencja.org.pl Grzegorz Zajączkowski. To inżynier, programista, animator społeczny oraz koordynator projektów obszaru rozwoju społeczeństwa informacyjnego, od 2018 roku doradca w obszarze cyfryzacji w Telewizji Polskiej S.A. oraz doradca Departamentu Systemów Państwowych resortu odpowiedzialnego za cyfryzację.

Polska swój udział w CodeWeek zaczynała od 283 inicjatyw w 2014 roku. W 2015 r. były to już 2062 wydarzenia, edycję 2016 Polska ukończyła z wynikiem 4674, w 2017 r. zrealizowano w kraju nad Wisłą 2302 inicjatywy, a Tydzień Kodowania 2018 ukończono z liczbą 5088 wydarzeń. W ubiegłym roku Polacy znaleźli się na drugim miejscu w rankingu z historycznym wynikiem 15 139 wydarzeń. Rekord w tegorocznej 8. edycji CodeWeek padł ponownie i dał nam zwycięstwo. Gdzie tkwi źródło sukcesu? Zajączkowski docenia zaangażowanie nauczycieli.

– Taka inicjatywa wiąże się zawsze z czymś pozytywnym. Programowanie, kodowanie jest w sensie myślowym bardzo dobre dla rozwoju. Co ciekawe, stało się to modne wśród nauczycieli, którzy wiedzą, że to są kompetencje przyszłości. Po drugie pojawiły się na rynku polskim różne sieci, które wspierają nauczycieli w tym działaniu. To są czasami sieci komercyjne, sprzedają roboty, oprogramowanie, książki i instrukcje. To jest standardowy model na całym świecie i to też jest bardzo pozytywne. Żeby programować trzeba mieć jakiś minimalny sprzęt. To że te firmy zaangażowały się głęboko trzeba docenić. W wydarzeniach CodeWeek mamy bardzo wiele hackatonów, wydarzeń firmowych, komercyjnych. Poza tym CodeWeek jest inicjatywą europejską, czymś co nam się podoba, co jest kojarzone ze Wspólnotą Europejską. Ale działa na całym globie, także w krajach poza Unią – wylicza ambasador CodeWeek w Polsce.

Wskazuje też na ogromne zaangażowanie w promocję, w tym wolontariuszy. – Wszyscy wspieraliśmy cały proces i to jest mega sukces. Ale mamy cichą bohaterkę, która zrobiła wszystko, co było można, żeby wypromować CodeWeek. To osobisty sukces Oli Zakrzewskiej. Jej poziom zaangażowania jest nieprawdopodobny. Anna Świć z projektu „Kodowanie na Dywanie” też bardzo się przyczyniła do tego sukcesu. Tworzyła grupy społecznościowe, pobudzając ludzi, angażując szkoły – wyjaśnia Zajączkowski. Świć, autorka programu „#UczymyDzieciProgramować” cieszy się z sukcesu szczególnie – blisko 11 tysięcy wydarzeń zgłoszonych zostało na CodeWeek właśnie w ramach tego projektu. W CodeWeek brały udział nawet przedszkola. – Około 15 – 20 procent zgłoszonych wydarzeń to tematy związane z algorytmami. To jest bardzo ważne, bo tworzy to absolutne fundamenty, włączając w to nawet przedszkola. Tworzenie algorytmów na poziomie przedszkoli to mega odkrycie w tym roku. Trudno aż w to uwierzyć – zaznacza Grzegorz Zajączkowski.

Świetna inwestycja w przyszłość


Anna Świć autorka projektu „Uczymy Dzieci Programować”

To pokazuje, jak wiele osób interesuje się kodowaniem, jak wiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że rozwój logicznego myślenia i kompetencje, które rozwijamy poprzez kodowanie to świetna inwestycja w przyszłość.

Wynik jaki osiągnęła Polska cieszy mnie szczególnie, bo ponad 10 tysięcy wydarzeń, to wydarzenia dodane w ramach Ogólnopolskiego Programu organizowanego przez Fundację Rozwoju Edukacji Cyfrowej „Uczymy Dzieci Programować”, którego jestem autorką. Nauczyciele w całej Polsce, w przedszkolach, w szkołach podstawowych przez dwa tygodnie starali się wprowadzać elementy kodowania do zajęć dydaktycznych, łącząc je z innymi realizowanymi aktualnie treściami. Dla wielu z nich CodeWeek to dopiero początek przygody z nauką programowania, początek który będzie miał swoją kontynuację w postaci regularnych zajęć, a to chyba cieszy najbardziej.

Moja radość jest tym większa, że w ramach inicjatywy Ministerstwa Cyfryzacji i NASK mogłam też współprowadzić zajęcia w Klubie Młodego Programisty Online, docierając tym samym również do dzieci, które w szkole nie mają zajęć z kodowania.