• Liczba firm korzystających ze sztucznej inteligencji wzrosła o dwie trzecie w ciągu roku
  • SI działa już w 37 procentach przedsiębiorstw
  • Rynek cierpi na brak specjalistów

37 procent firm już stosuje, lub wkrótce zacznie stosować sztuczną inteligencję. To wzrost o 67 procent w stosunku do poprzedniego roku. Wtedy deklarowało to 25 procent firm – wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę doradczą Gartner.

Ankietę przeprowadzono wśród dyrektorów ds. informatycznych w 3 tysiącach firm z 89 krajów. Pytano w niej o plany i strategie dotyczące technologii informatycznych na 2019 rok.

“Wciąż daleko nam do stworzenia ogólnej sztucznej inteligencji, która mogłaby przejąć w całości skomplikowane zadania”

“Cztery lata temu tylko 10 procent ankietowanych deklarowało, że ich firma wdrożyła sztuczną inteligencję, lub wkrótce to zrobi. W 2019 roku to już 37 procent. Ponad 270-procentowy wzrost w ciągu czterech lat” – zauważa Chris Howard, wiceprezydent Gartner. – “Jeśli jesteś dyrektorem ds. informatycznych i twoja organizacja nie używa SI, to są duże szanse, że twoja konkurencja już z niej korzysta i powinno cię to martwić”.

Automatyzacja zadań to konieczność

“Wciąż daleko nam do stworzenia ogólnej sztucznej inteligencji, która mogłaby przejąć w całości skomplikowane zadania. Ale jesteśmy już na etapie pracy wspieranej przez SI i decision science, nazywamy to rozszerzoną inteligencją” – mówi Howard.

Osoby odpowiedzialne za technologie informatyczne w przedsiębiorstwach zdają sobie sprawę, że automatyzacja zadań staje się niezbędna do rozwoju firm. SI stała się nieodłącznym elementem strategii informatycznej i już teraz znajduje wiele zastosowań. Wyniki ankiety wskazują, że 52 proc. firm telekomunikacyjnych stosuje już czatboty. Poza tym 38 proc. firm medycznych wspomaga się SI w diagnostyce.

SI najczęściej w IT, innowacjach, obsłudze klienta

IBM i Oxford Economics opublikowały w zeszłym roku raport na bazie ankiety, w której uczestniczyło ponad 5 tys. menadżerów. Na pytanie, do jakich zadań w ich firmie planują wykorzystać SI, najczęściej wymieniali: IT i bezpieczeństwo informacji. Ponadto innowacje, obsługę klienta i zarządzanie ryzykiem.

Ankietowani przez Gartnera jak i uczestnicy badania IBM i Oxford Economics byli zgodni jeśli chodzi o to, co w tej chwili jest największą przeszkodą w adaptacji SI w przedsiębiorstwach. Odpowiednio 54 i 63 procent wskazało, że jest nią brak specjalistów w tej dziedzinie.

“Dyrektorzy ds. informatycznych muszą być kreatywni, by nie pozostać w tyle. Jeśli nie udaje się zatrudnić specjalistów od sztucznej inteligencji, często inwestują w szkolenia w tym zakresie dla osób, które specjalizują się w statystyce i przetwarzaniu danych. Inne firmy +dzielą się+ specjalistami z partnerami biznesowymi” – mówi Howard.