- Nowy przedmiot w szkołach
- Czy nowe technologie wprowadzą Indie na wyższy poziom rozwoju?
- Lekcje z innowacyjności wyzwaniem dla indyjskich nauczycieli
Indie wprowadzą w szkołach lekcje ze sztucznej inteligencji – zdecydowała Indyjska Centralna Rada Szkolnictwa Średniego (CBSE). Zajęcia będą dobrowolne i obejmą uczniów klas 8 – 10.
Uczniowie uznali pojawienie się nowego przedmiotu za coś dobrego, o ile zajęcia będą interesujące i dodatkowo ich nie obciążą. Nowy przedmiot nauczania pojawi się wraz z nowym rokiem szkolnym w prywatnych i państwowych szkołach podległych CBSE.
Jest to bardzo innowacyjne posunięcie na tle systemów edukacyjnych różnych krajów. Z pewnością dostosowane do zmian zachodzących na naszych oczach. Badania nad sztuczną inteligencją rozwijają się, a naukowcy dążą do tego, aby stworzyć maszyny myślące i wykonujące czynności jak ludzie.
SI z czasem dorówna człowiekowi
Zdaniem naukowców z czasem SI nabierze umiejętności takich jak: percepcja wzrokowa, uczenie się, planowanie i podejmowanie decyzji, w stopniu porównywalnym do możliwości człowieka.
Premier Narendra Modi podczas otwarcia specjalnego centrum czwartej rewolucji przemysłowej powiedział: „Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, internet rzeczy, Blockchain, Big Data i kilka innych nowych technologii dają Indiom możliwość wejścia naszego rozwoju na wyższy poziom.”
Indie stawiają na doświadczenie
Celem CBSE jest nie tylko poszerzanie wiedzy technicznej uczniów, ich doskonała orientacja w dziedzinie nowych technologii, ale także nabycie określonych umiejętności praktycznych.
Pomysł wdrożenia nowego przedmiotu pojawił się w NITI Aayog (National Institution for Transforming India) i został szybko podchwycony przez CBSE. Ta ostatnia jest znana z tego, że wspiera szkoły w kształceniu nauczycieli. Ponadto wykorzystuje technologię i ma zespół ekspertów zajmujących się strategią wdrażania nowych pomysłów.
Czy nauczyciele podołają wyzwaniu?
Problemem może stać się sam system szkolnictwa i poziom kompetencji nauczycieli w Indiach.
Nie ma tam jednolitej infrastruktury edukacyjnej, a wiedza techniczna wielu nauczycieli wymaga uzupełnienia oraz odbycia dodatkowych szkoleń. Nauczanie SI wymaga wiedzy z zakresu robotyki, internetu rzeczy i Big Data.