W projekcie Corona Virus Media Watch sztuczna inteligencja w czasie rzeczywistym wyławia z sieci tysiące wiadomości dotyczących pandemii, publikowanych na całym świecie. UNESCO stawia też na edukację w czasie kwarantanny

Platformę do śledzenia koronawirusowych newsów stworzyło Międzynarodowe Centrum Badań nad Sztuczną Inteligencją (IRCAI) ze Słowenii, działające pod patronatem UNESCO. Powstała przy udziale naukowców z Laboratorium Sztucznej Inteligencji słoweńskiego Instytutu Jožefa Stefana.

Monitoring zapewnia dynamicznie zmieniający się zestaw artykułów o koronawirusie publikowanych w wybranych mediach z otwartymi wiadomościami online na całym świecie (jako źródło informacji można też wybrać konkretny kraj). Narzędzie może być przydatne dla decydentów, dziennikarzy i opinii publicznej – dzięki niemu można obserwować trendy związane z tematem COVID-19.

Zostało uruchomione na stronie WWW dotyczącej pandemii, prowadzonej pod auspicjami zarówno UNESCO (podległej ONZ instytucji wyspecjalizowanej we wspieraniu współpracy międzynarodowej w dziedzinie edukacji, nauki i kultury), jak i Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD).

Ponadto UNESCO monitoruje wpływ zamykania szkół w wyniku COVID-19 na globalną edukację. Opublikowało wyselekcjonowaną listę swobodnie dostępnych aplikacji i platform edukacyjnych, z których mogą korzystać nauczyciele i uczniowie oraz ich rodzice. Zestawienie zawiera też m.in. platformy zdalnej współpracy obsługujące komunikację wideo na żywo, najlepsze narzędzia do tworzenia cyfrowych treści edukacyjnych czy systemy edukacyjne zbudowane z myślą o telefonach komórkowych.

W połowie września ub. roku UNESCO zainaugurowało inicjatywę Futures of Education.

To obecnie sztandarowy program tej organizacji dotyczący sektora edukacji. Ma służyć do refleksji nad tym, w jaki sposób wiedza i nauka mogą się przyczynić do wspólnego dobra ludzkości w horyzoncie 2050 roku i dalszym.

W obliczu epidemii i zamknięcia szkół w ponad 100 krajach uczestnicy ostatniego, zdalnego posiedzenia Rada Doradczej ds. Futures of Education zgodzili się, że sytuacja szkół, które są zamykane na całym świecie, skłania nie tylko do namysłu nad rolą innowacji w nauczaniu, ale również do poświęcenia uwagi zapewnianiu prawa do edukacji.