Pracownicy sieci sklepów Biedronka uczą się wypieku pieczywa z użyciem gogli wirtualnej rzeczywistości, a od czatbota dowiedzą się, jak uzyskać dofinansowanie do wakacji lub do kiedy można złożyć wniosek o zapomogę.

Chatbot bez względu na porę dnia będzie informował pracowników o funkcjonujących w firmie programach wsparcia i benefitach. Wystarczy zalogować się na specjalnej stronie internetowej do konta pracownika i zapytać o rodzaj wniosku, a maszyna udzieli wszelkich informacji. System zapamiętuje też ostatnie wnioski i ich daty, wskazując kiedy może być złożony następny dokument.

Automat odciąży HR i intranet

Celem wdrożenia chatbota jest ułatwienie pracy działu HR i odciążenie intranetu. Właściciel Biedronki, firma Jeronimo Martins nie zdradza, czy podobne rozwiązanie będzie stosowane w rekrutacji pracowników i kontaktach z klientami sklepów.

– Jeśli chodzi o chatbota, to na ten moment skupiamy się na rozwoju tego narzędzia przy obsłudze pracowników. Po stronie Biedronki komunikacja z klientami jest w głównej mierze osobowa, zarówno poprzez Biuro Obsługi Klientów, jak i nasze media społecznościowe. Chatboty do tej pory wykorzystywaliśmy przy pojedynczych akcjach marketingowych na Facebooku – tłumaczy w odpowiedzi biuro prasowe Jeronimo Martins.

Główne zasady BHP przy wypieku chleba, prezentacja w Goglach VR

Wiele firm decyduje się na tworzenie chatbotów dla swoich pracowników. Na początku stycznia 2019 roku PKO Bank Polski we współpracy ze startupem Emplocity uruchomił narzędzie wykorzystujące sztuczną inteligencję w procesie rekrutacji. Kandydaci, którzy przeprowadzą rozmowę z chatbotem, są sprofilowani i zgodnie z preferencjami, dopasowani do rekrutacji prowadzonych przez bank. Z kolei kilka dni temu jak informował Business Insider Polska Grupa Żywiec, także we współpracy z Emplocity, wdraża Intrabota. Będzie to chatbot, który w zamyśle twórców, start-upu ma zastępować intranet i wspierać pracowników, a w efekcie odciążać działy HR.

Wypiekanie pieczywa w goglach VR

To nie koniec nowości w Biedronce. Sieć rozpoczęła testowanie okularów z wirtualną rzeczywistością w 8 sklepach w całej Polsce tj. w dwóch w Warszawie, Bydgoszczy, Gliwicach, Łodzi, Jastrzębiu-Zdroju, Zielonej Górze i Koszalinie. Gogle VR służą do prowadzenia szkoleń z zakresu wypieku pieczywa. Za przygotowanie wirtualnego szkolenia odpowiadała firma iPro. Pracownik zakłada gogle VR, a w dłoniach trzyma dwa joysticki i w ten sposób przenosi się do wirtualnego sklepu, w którym za pomocą pilotów i ruchów dłoni podnosi kartony z produktami, łapie szczypce do pieczywa, otwiera drzwi, podpisuje dokumenty, zakłada odzież ochronną.

Jak podaje Biedronka w informacji prasowej pracownik w trakcie szkolenia w wirtualnej rzeczywistości przechodzi przez 3 etapy: instruktaż procesu wypieku i standardów BHP, samodzielne wypiekanie z analizą zgodności i oceny przeprowadzonych działań, podsumowanie testu i ocena przesyłana do systemu.

Jak twierdzi Biedronka testy VR to wygodne narzędzie, uczące w realistyczny sposób umiejętności, które są trudne lub kosztowne w nauce tradycyjnej. – Wdrażamy rozwiązanie przy jednym z najbardziej wymagających procesów w sklepie – wypieku pieczywa. Zaletą gogli VR jest to, że umożliwiają wielokrotne ćwiczenia, ale i popełnianie błędów w bezpiecznym środowisku. Są też atrakcyjnym elementem wdrażania do pracy nowych osób – zaznacza cytowana w informacji prasowej Katarzyna Kozyra, starszy menedżer ds. szkoleń w sieci Biedronka.

Ostatnim etapem szkolenia jest sprawdzenie się pod okiem opiekuna na sali sprzedaży w Biedronce – Dla mnie gogle VR to była prawdziwa nowość, ale po pierwszej chwili niepewności i przyzwyczajania się do operowania joystickami dość szybko weszłam w wirtualny świat sklepu. Faktycznie jest to dobre narzędzie, żeby krok po kroku nauczyć się, jak bezpiecznie wypiekać pieczywo – tłumaczy Aleksandra Kamińska, zastępca kierownika sklepu ds. wdrożeń w Warszawie, która jako jedna z pierwszych testowała program. Na razie sieć nie chciała komentować, czy rozszerzona rzeczywistość będzie wykorzystywana w innych procesach szkoleniowych i zakupowych.

Wykorzystanie gogli VR w szkoleniu pracowników to częste rozwiązanie. Dwa lata temu z powodzeniem gogle testował Bank BZ WBK, dziś Santander Bank Polska. Pracownicy, dzięki rozszerzonej rzeczywistości mogli szkolić się z kontaktu z klientami, będąc w oddziale, w którym rzeczywiście zostaną zatrudnieni.