Wkrótce po kampusie uniwersytetu w Singapurze zacznie krążyć autobus widmo. Inteligentne volvo do przewożenia studentów ma setki kamer i czujników
Autobus ma 12 metrów długości, miejsce dla 80 pasażerów, setki kamer i czujników, nawigację satelitarną, a nawet kierownicę. Tylko kierowcy brak. Kierowcy – człowieka. Elektryczny, jednopoziomowy pojazd jest w pełni autonomiczny. To pierwszy na świecie pełnowymiarowy autokar elektryczny, którego kierowcą jest sztuczna inteligencja.
Powstał na bazie autobusu volvo do jazdy miejskiej, pokazanego światu w 2018 roku podczas regat Volvo Ocean Race w Goeteborgu w Szwecji. Umowę o współpracy nad autonomicznym autokarem z firmą Volvo podpisali naukowcy z Singapuru w lutym 2018 roku.
Teraz zmodyfikowana i ulepszona, we współpracy z Uniwersytetem Technologicznym Nanyang (NTU), wersja pojazdu ma rozwozić studentów po kampusie uniwersyteckim.
Singapurscy badacze opracowali system sztucznej inteligencji zarządzający czujnikami i platformami nawigacji. Autobus wyposażony w tysiące takich sensorów i sterowników do autonomicznej nawigacji przeszedł setki prób w uniwersyteckim centrum testowym. Poddawany był zmiennym warunkom pogodowym i konfigurowany do różnego typu manewrów i utrudnień na drodze (piesi przed i za pojazdem, parkowanie, nagłe wtargnięcia itp.), póki co bez udziału pasażerów.
Teraz autobus będzie przewoził studentów po drogach kampusu.
„Ten w pełni autonomiczny autobus elektryczny będzie odgrywał rolę w kształtowaniu przyszłości transportu publicznego (…). Wkrótce zostanie przetestowany w inteligentnym kampusie NTU” – twierdzi w artykule na stronie internetowej uczelni prezes NTU profesor Subra Suresh.
Autonomiczny autokar skonstruowano na bazie autobusu elektrycznego volvo 7900. Zainstalowane w nim czujniki wykrywają światło i mierzą odległość, kamery stereoskopowe rejestrują trójwymiarowe obrazy, a system nawigacji satelitarnej wykorzystuje wiele źródeł danych, aby zapewnić dokładność lokalizacji co do centymetra. Specjalna jednostka, posiadająca żyroskop i akcelerator, mierzy prędkość boczną i kątową autokaru, co ma poprawić nawigację podczas pokonywania nierównego terenu i ostrych zakrętów.
System jest chroniony najlepszymi w branży środkami bezpieczeństwa cybernetycznego i zaporami, aby zapobiec niepożądanym włamaniom.
Uniwersytet Technologiczny Nanyang został założony w 1981 roku. Kształci ok. 33 tys. studentów. Zajmuje 12 miejsce na świecie i pierwsze wśród nowych uczelni pod względem cytowań artykułów naukowych o sztucznej inteligencji (Nikkei i Elsevier 2017) w latach 2012-2016.
NTU rozwija nowe technologie w ramach swojego programu Smart Campus. Współpracuje z wiodącymi na świecie firmami technologicznymi, takimi jak Alibaba, Rolls-Royce, BMW, Volvo, Delta Electronics i Singtel w wielu obszarach, obejmujących sztuczną inteligencję, naukę o danych, robotykę, inteligentny transport, przetwarzanie danych, spersonalizowaną medycynę, opiekę zdrowotną i czystą energię.
NTU Smart Campus jest nie tylko miejscem testów technologii jutra, ale także jednym z 15 najpiękniejszych kampusów uniwersyteckich na świecie. To 57 projektów budowlanych z certyfikatem Green Mark (dla budowli ekologicznych) obejmujących ponad 230 budynków.