Uczniowie szkoły średniej w Dubaju uczą się o sztucznej inteligencji dzięki programowi edukacyjnemu z Massachusetts Institute of Technology

W Dubai Heights Academy, szkole realizującej program oparty na angielskim Narodowym Programie Nauczania (plus nauka języka arabskiego i elementy kultury i religii islamskiej), uczą się młodzi obywatele Zjednoczonych Emiratów Arabskich i innych państw. Dotychczas DHA była podstawówką – teraz jest też szkołą średnią z pozalekcyjnymi zajęciami z robotyki i sztucznej inteligencji. Umożliwia to specjalna umowa z Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Realizacji programu ma pilnować prof. Cynthia Breazeal, wicedyrektor MIT Media Lab, uważana za pionierkę w dziedzinie badań interakcji człowiek – robot. W 2017 roku jej społeczny robot domowy Jibo znalazł się na okładce „Time’a”.

Zaczęło się w Somerville

Realizując podobne przedsięwzięcie w Somerville w stanie Massachusetts, Breazeal wraz ze sporym zespołem współpracowników nadzorowała wcześniej przygotowanie m.in. programu praktycznej nauki SI dla amerykańskiej młodzieży. Trzy lata temu zespół Personal Robots Group w MIT rozpoczął program nauczania podstaw SI przedszkolaków, później rozszerzony o podstawówki, a w końcu także o szkoły średnie.

Stworzono też DAILY AI – program codziennego nauczania o SI dla uczniów szkół średnich. W trakcie kursu uczniowie poznają zagadnienia techniczne oraz implikacje etyczne rozwoju sztucznej inteligencji. Program został napisany w języku angielskim, a potem przetłumaczony na niemiecki i koreański.

„Przygotowanie uczniów na przyszłość oznacza zaangażowanie ich w technologię poprzez ćwiczenia praktyczne. Zapewniamy studentom narzędzia i ramy koncepcyjne, chcemy, aby angażowali się w nasze przedsięwzięcie jako sumienni projektanci technologii SI” – wyjaśnia Breazeal w komunikacie prasowym MIT News.

Nie tylko Scratch

Uczniowie w Dubaju w trakcie trzech lat nauki poznają m.in. niestandardową wersję wizualnego języka programowania Scratch, przygotowaną specjalnie na potrzeby projektu. Dzieci i młodzież chcący nauczyć się kodowania mają do dyspozycji specjalną stronę internetową i mogą tworzyć projekty online.

Uczniowie DHA będą również uczyć się pracy w MIT App Inventor – środowisku programistycznym, które umożliwia początkującym programistom tworzenie własnych aplikacji. Młodzież ma też pracować nad zintegrowaniem robotów z chromebookami, czyli laptopami wyposażonymi w system Chrome OS zamiast Windows. Co więcej, zaplanowano naukę computational thinking, czyli myślenia obliczeniowego, które upraszcza złożone problemy tak, by zarówno ludzie, jak komputery mogli zrozumieć możliwe rozwiązania. Nauka ta obejmuje rozpoznawanie wzorców, szukanie podobieństw między danymi i pisanie algorytmów. Młodzi ludzie nauczą się też „debugowania”, aby identyfikować i usuwać błędy oprogramowania czy sprzętu.

Co jest pod spodem

Samej sztucznej inteligencji w trakcie nauki też będzie sporo. Uczniowie zapoznają się z problematyką nienadzorowanego uczenia maszynowego, generatywnych sieci przeciwstawnych (GAN) czy interakcji na linii człowiek – sztuczna inteligencja. Poznają też etyczne aspekty wykorzystania SI.

Po co to wszystko? „Nasze dzieci dorastają z [mediami społecznościowymi – red.]. Wielu z nas korzysta z tych usług, nie zdając sobie sprawy, że pod spodem kryje się sztuczna inteligencja. Chcemy, by ludzie byli tego świadomi” – stwierdziła w rozmowie z dziennikarzem The Gulf News prof. Cynthia Breazeal.